• 26 februari, 2019

    ”Chefernas arbetsmiljö är alarmerande”

    Det råder stora arbetsmiljöbrister inom äldreomsorgen – chefernas situation är inget undantag. Det visar Arbetsmiljöverkets pågående tillsynsarbete.

    montage

    Peter Burman är regionchef på Arbetsmiljöverket och ansvarig för inspektionsinsatsen. Foto: Arbetsmiljöverket

    – Situationen för enhetscheferna är alarmerande, säger Peter Burman som är regionchef på Arbetsmiljöverket och ansvarig för inspektionsinsatsen. 

    Det var under hösten 2017 som Arbetsmiljöverket inledde en nationell tillsyn av äldreomsorgen i syfte att minska den höga sjukfrånvaron och antalet arbetssjukdomar, belastningssjukdomar och olyckor. Arbetet kommer att fortgå under hela 2019 och hittills har myndigheten gjort 1200 besök hos drygt 150 arbetsgivare. 

    Fokus i tillsynen ligger på arbetsmiljön för omsorgspersonalen, däremot har man upptäckt stora brister även i enhetschefernas arbetsmiljö. Det berättar Peter Burman. 

    – Redan vid en inspektion inom äldreomsorgen 2013 såg vi att risken för att enhetschefer drabbas av psykisk ohälsa var stor. Den insats vi gör nu visar att situationen fortfarande är lika alarmerande, säger han.

    Bristerna finns både inom den organisatoriska och sociala arbetsmiljön där Peter Burman berättar att det råder en ohälsosam arbetsbelastning bland cheferna. 

    – En hög sjukfrånvaro bland medarbetarna ökar givetvis också belastningen på cheferna. Hög personalomsättning, rekrytering och upplärning av vikarier är några av följderna, säger han. 

    Ett av de utvecklingsområden som Arbetsmiljöverket nu pekar på utifrån tillsynen är därför att man måste göra en riskbedömning gällande chefernas arbetsmiljö.

    –  Som arbetsgivare måste man skapa förutsättningar organisatoriskt för att man som chef ska kunna leda arbetet på ett vettigt sätt, säger Peter Burman och försätter: 

    – Arbetsmiljöverket kan inte ställa krav på arbetsgivarna att de ska anställa fler chefer per medarbetare, däremot kan vi ställa krav på att man ska ha balans mellan resurser och krav för enhetscheferna. Fler chefer kanske inte alltid är lösningen. Det kan handla om att omfördela arbetsbördan på olika sätt, säger han.  

    Han understryker att man som arbetsgivare nu måste ta krafttag för att undersöka och riskbedöma enhetschefernas arbetsmiljö. 

    – Utifrån det här arbetet måste det vidtas åtgärder för att hantera den ohälsosamma arbetsbelastning som råder, säger han.

    Malin Letser

    Senaste nytt

    Prenumerera på vårt nyhetsbrev och läs om arbetsliv, lön, karriär och fackliga frågor – varje onsdag direkt i din inkorg.

    Senaste nytt

    AVTALSRÖRELSE

    Brännande lönefråga i årets avtalsrörelse

    Akademikerförbundet SSR:s avtalsråd för kommuner och...

    21 november, 2024

    POLITIK

    Socionomstudenten: ”Jag kommer inte ange p...

    Hur är det att ge sig in i arbetslivet med en ”angiv...

    21 november, 2024

    SPANING

    Tvingas till träning på arbetstid

    Allt fler av alla som jobbar har hälsofarligt låg ko...

    19 november, 2024

    PSYKISK OHÄLSA

    Rekordmånga blir sjuka av stress – dubbel ...

    Oavsett yrke löper kvinnor dubbelt så hög risk att b...

    19 november, 2024

    Läs även

    ARBETSMILJÖ

    Jobbkonflikter tung riskfaktor för sjukskr...

    Kvinnor som upplever konflikter på jobbet har mer än...

    12 november, 2024

    ARBETSMILJÖ

    Över hälften av personalvetarna upplever j...

    Majoriteten personalvetare vittnar om hög arbetsbela...

    29 oktober, 2024

    MINORITETSSTRESS

    ”Det kan vara subtilt och dolt eller...

    Paula von Essen vet allt om minoritetsstress, men k...

    25 oktober, 2024

    DEBATT

    Replik: Modernisering av it-systemen pågår...

    Ett omfattande arbete för att förbättra systemen har...

    21 oktober, 2024