23 oktober, 2023

Nära klientkontakt försvårade förändring på Arbetsförmedlingen

FORSKNING Relationen mellan handläggare och arbetssökande ledde till en tuffare förändringsresa för Arbetsförmedlingen jämfört med Försäkringskassan. Det visar en ny studie som tittat på skillnaderna mellan de båda myndigheterna.

Förändringsarbetet på två stora myndigheter jämfördes i en forskningsstudie. Foto: Peter Kroon, Arbetsförmedlingen / Försäkringskassan

Under 2010-talet stod både Arbetsförmedlingen och Försäkringskassan inför stora förändringar. Många anställda skulle med på resan. På det ena stället gick det smidigt att driva igenom förändringarna, på det andra var det betydligt svårare.

En forskningsstudie visar att skillnaderna beror på olikheter i myndighetsutövningen, skriver Chefstidningen.

På Försäkringskassan var medarbetarna lojala med ledningen och handläggarna anpassade sig snabbt efter de nya mål som sattes upp. På Arbetsförmedlingen fanns det däremot ett motstånd i atmosfären och förändringsprocessen präglades av ironi, skämt och misstro, även om handläggarna gjorde det som förväntades av dem. Dessutom fanns en oro bland handläggarna för hur de arbetssökande skulle drabbas.

– Med tanke på den kritik som har funnits mot Arbetsförmedlingen var vi överraskade att se den stora lojalitet som fanns gentemot klienterna. Det var tydligt att det personliga mötet med arbetssökande och att kunna hjälpa klienterna gav mening och engagemang i arbetet, säger Ida Seing, forskare vid Linköpings universitet som tillsammans med kollegor vid Göteborgs respektive Lunds universitet gjort studien.

En stor skillnad mellan de två myndigheterna som forskarna noterade handlade just om närheten till klienterna. På Försäkringskassan fanns ett avstånd till klienten och fysiska möten var relativt ovanliga.

På Arbetsförmedlingen var handläggarna närmare sina klienter och hade regelbundna fysiska träffar. Och när begreppet självledarskap lanserades gällde det också de arbetssökande. Principen var en förskjutning av ansvar från chef till enskild arbetsförmedlare, men också från arbetsförmedlare till arbetssökande.

– Handläggarna upplevde i det sammanhanget att värdeladdade och positiva begrepp som exempelvis ”självledarskap” användes för att rättfärdiga också sådant som påverkade medarbetarna negativt, som förlusten av klientkontakten, säger Ida Seing till Chefstidningen.

Annika Clemens

Senaste nytt

Prenumerera på vårt nyhetsbrev och läs om arbetsliv, lön, karriär och fackliga frågor – varje onsdag direkt i din inkorg.

Senaste nytt

Larmet inifrån Arbetsförmedlingen: ”It-miljön skapar...

ARBETSMILJÖ Skyddsombuden har anmält brister i den dig...
26 april, 2024

Krönika: Det kan vara skadligt att vänja sig

KRÖNIKA Det är lätt att vänja sig, även vid sådant...
25 april, 2024

Låginkomsttagares vård kostar mer – trots att de lev...

FORSKNING Redan från 20-årsåldern har personer med l...
24 april, 2024

Debatt: 3 sätt att lösa kompetensbristen i EU

EU-VALET En europeisk talangpool är ett sätt att mö...
23 april, 2024


Läs även

”Ett vanligt knegarjobb kan sällan ersätta den...

ARBETSFÖRMEDLING Det finns jobb att hitta efter fängelsetid...
8 mars, 2024

Kritik mot att socialkonsulenter tas bort på Arbetsf...

ARBETSFÖRMEDLINGEN Arbetsförmedlingen planerar att plocka bor...
5 februari, 2024

Facket: Svårt klara uppdraget när Arbetsförmedlingen...

ARBETSFÖRMEDLING Ett hundratal anställda riskerar att bli a...
5 februari, 2024

Barn skjuter barn – hur vänder vi utvecklingen?

KRIMINALITET Unga killar som står på kö för att utföra ...
26 januari, 2024