Forskare på Chalmers tekniska högskola tilldelas över 2,5 miljoner kronor för att ta reda på om visst kontorsarbete kan utföras i en virtuell miljö – och hur det i sin tur påverkar den fysiska och psykosociala arbetsmiljön.
– Vi vill veta vad som händer om vissa kontorssysslor görs i en virtuell värld. Är det ett hjälpsamt verktyg eller för utmanande? Det kan till exempel handla om att skriva dokument, jobba i kalkylblad eller rita diagram, säger Cecilia Berlin, docent i produktionsergonomi vid Chalmers tekniska högskola, och projektledare för studien.
Hon har tillsammans med en forskargrupp tilldelats medel från Afa Försäkring för att genomföra projekt Virtuellt kontorsarbete (VirKA) – fysiska, kognitiva och sociala effekter av kunskapsarbete i VR-miljöer. Arbetet med studien drog i gång i januari och kommer att pågå i två år.
Studien är också tänkt att undersöka hur användarens arbetsmiljö blir om personen inte alltid är låst vid ett skrivbord.
– Det bord personen normalt sitter vid kanske har en viss höjd och tangentbord och mus kan ha ett begränsande rörelsemönster. Så det vi även vill veta är att om man i den virtuella miljön kan röra sig på ett sätt som förhoppningsvis är mer varierat och som i sin tur också kanske är ett mer hälsosamt sätt att jobba på än vad man gjort innan, säger Cecilia Berlin, och fortsätter:
– I en virtuell värld kan du ställa dig i ett tomt universum och sedan har flera olika ytor framför dig som du jobbar med. Du kan placera dem vart du vill och röra dig hur du vill, du upprepar inte samma rörelse hela dagen. Du kan också ta mer plats utan att störa dina kollegor.
Studien kommer också att fokusera på hur arbetarnas psykosociala arbetsmiljö förändras i en virtuell miljö.
– I en virtuell värld kan du välja hur din omgivning ska se ut, vilket gör att du kan välja att jobba på till exempel en strand. Det kan i sin tur öka välmående. Utmaningen för oss blir att användaren också ska ta den virtuella världen på allvar, att man ser det som ett seriöst komplement till sina arbetsuppgifter och att det inte bara blir trams – för det är väldigt underhållande att befinna sig i en VR-miljö.
Vad hoppas du att ni ska uppnå med er studie?
– Att vi kan presentera en lista med för- och nackdelar med att utföra jobbuppgifter i en virtuell miljö. Men också att vi ska hitta alternativ till nya rörelsemönster när vi jobbar, så att vi får en sund arbetsmiljö, säger Cecilia Berlin.
Senaste nytt
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och läs om arbetsliv, lön, karriär och fackliga frågor – varje onsdag direkt i din inkorg.