Om arbetsgivarna vill undvika att medarbetarna bränner ut sig så behöver de först sänka kraven. Det menar Anna-Carin Fagerlind Ståhl, psykolog och forskare vid Linköpings universitet, som tillsammans med kollegan Christian Ståhl, biträdande professor, gjort en studie om utbrändhet och arbetsmiljö.
Drygt 1 700 medarbetare i sju olika organisationer, bland annat industriföretag och tjänstemän i offentlig verksamhet, har deltagit i studien. De fick vid två tillfällen under två års mellanrum svara på hur de uppfattar krav, handlingsutrymme och socialt stöd i sitt arbete. De fick även svara på frågor om symptom på utmattning.
Resultatet visade samma sak oavsett arbetsplats; utbrändhet kan inte förebyggas enbart med hjälp av bra handlingsutrymme – där medarbetare kan använda sin kompetens för att bestämma hur de ska ta itu med sina arbetsuppgifter – och ett gott socialt stöd från arbetsgruppen, så länge kraven är höga. Det är i själva verket en bekväm myt, enligt forskarna.
– Vi jämförde personer som hade bra socialt stöd och handlingsutrymme och sådana som inte hade det. Höga krav var en riskfaktor för båda, säger Anna-Carin Fagerlind Ståhl.
Studien visar också att det är viktigt att göra något i tid när de första signalerna på utbrändhet dyker upp.
– De som vid första tillfället hade symptom på utbrändhet hade mer symtom senare. Därför är förebyggande arbete väldigt viktigt, att minska kraven är en del av det, säger Anna-Carin Fagerlind Ståhl som hoppas att resultatet ska leda till att fler får upp ögonen för att höga krav är ett problem.
– Ansvaret ligger på arbetsgivaren. Det är ofta svårt för lägre chefer att påverka förutsättningarna, säger hon.
Läs mer:
Senaste nytt
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och läs om arbetsliv, lön, karriär och fackliga frågor – varje onsdag direkt i din inkorg.