2 april, 2020

Ändrade arbetsuppgifter för HR-ansvarig under coronautbrottet

Virusutbrottet har ökat pressen på många arbetsplatser. Christina Swanberg, HR-ansvarig på assistansanordnaren GIL, sliter för att hitta tillräckligt med frisk personal. ”Vi vill att folk ska testas i större utsträckning.”

christina_swanberg_2

Christina Swanberg är HR-ansvarig på företaget GIL som samordnar personlig assistans i Göteborg med omnejd.

Privat

Christina Swanberg är HR-ansvarig på företaget GIL som har cirka 2 000 anställda personliga assistenter. Hon har helt släppt arbetsuppgifter som utbildning, personalmöten och skyddsronder som vanligtvis ingår i hennes dagliga sysslor.

– Jag har släppt allt annat. Det är här jag behövs nu, säger hon och syftar på konsekvenserna av coronautbrottet.

Liksom på många andra arbetsplatser är en stor del av personalen sjukskriven och Christina Swanberg jobbar för att fylla tomma platser.

– I går fick jag plocka in en medarbetare från semester. Hon var hemma med får som skulle lamma, men hon förstod att läget var akut.

Personalen är fantastisk, konstaterar Christina Swanberg, och många är beredda att både jobba extra och byta pass för att hjälpa till i den speciella situationen som råder.

– Det finns en fantastisk lojalitet bland personalen.

Samtidigt har vikariepoolen utökats och för att begränsa eventuell smitta bland de anställda har de delat upp personalen på kontoret i två lag. Det ska alltid finnas personer som inte är smittade som kan kallas in vid behov. Arbetet är extra känsligt då kunderna i många fall tillhör någon av riskgrupperna för att bli ordentligt sjuk i covid-19 om de blir smittade av det nya coronaviruset. Därför önskar hon att fler ska testas för att kunna veta vilka som är fria från smittan och kan möta kunderna.

Medan Christina Swanberg jobbar för att fylla luckor för personal som är borta får de som är friska jobba extra hårt. Och hon behöver se till att de trots det får återhämtningstid.

– De som är friska kämpar på. Men de är trötta och kan inte jobba hela tiden. Samtidigt har de förståelse för att det är tajt. Vi försöker ha en dialog med varenda assistent, berättar hon.

Precis som på så många andra ställen saknas skyddsutrustning. Vanligtvis förser företaget de anställda med handsprit, handskar och förkläden. Men i dag behöver de även skyddsmask och visir, något de inte brukar behöva. Först på torsdagen fick de hjälp från en kommun. Innan dess har ingen haft någon skyddsutrustning att avvara.

Annika Clemens

Senaste nytt

Prenumerera på vårt nyhetsbrev och läs om arbetsliv, lön, karriär och fackliga frågor – varje onsdag direkt i din inkorg.

Senaste nytt

Rekryteringsexperten: "Nyckeln för kompetensförsörjn...

LIKABEHANDLING Tre av fyra svenska företag lider av kompe...
22 juli, 2024

Medlem sedan 1979: ”Kändes stort att strejka”

FACKLIGT Med 45 år i facket och en karriär inom soc...
16 juli, 2024

Integrationsprojekt fördubblas med nya medel – ”Ovär...

ARBETSMARKNAD Nema Problema stöttar utrikesfödda i arbet...
9 juli, 2024

Heike Erkers om nya lagen: ”En kioskvältare...

LAGSTIFTNING Hör förbundsordförande Heike Erkers kommen...
2 juli, 2024


Läs även

Risker med nya arbetsmiljöregler

EXPERTEN SVARAR Pim har fått reda på att arbetsmiljöarbete...
3 juni, 2024

Varmt (eller kallt) på kontoret arbetsgivarens ansvar

ARBETSMILJÖ Maj har bjudit på rekordvärme – vem ansvar...
30 maj, 2024

Ministern om uppgifterna om SD:s trollfabrik: ”Upp t...

POLITIK Camilla Waltersson Grönvall (M) har jobbat...
27 maj, 2024

Hård kritik mot arbetsmiljön på Ivo – ”Raljant ton f...

ARBETSMILJÖ Tystnadskultur, toppstyrning och upplevd p...
22 maj, 2024