2 april, 2020

Ändrade arbetsuppgifter för HR-ansvarig under coronautbrottet

Virusutbrottet har ökat pressen på många arbetsplatser. Christina Swanberg, HR-ansvarig på assistansanordnaren GIL, sliter för att hitta tillräckligt med frisk personal. ”Vi vill att folk ska testas i större utsträckning.”

christina_swanberg_2

Christina Swanberg är HR-ansvarig på företaget GIL som samordnar personlig assistans i Göteborg med omnejd.

Privat

Christina Swanberg är HR-ansvarig på företaget GIL som har cirka 2 000 anställda personliga assistenter. Hon har helt släppt arbetsuppgifter som utbildning, personalmöten och skyddsronder som vanligtvis ingår i hennes dagliga sysslor.

– Jag har släppt allt annat. Det är här jag behövs nu, säger hon och syftar på konsekvenserna av coronautbrottet.

Liksom på många andra arbetsplatser är en stor del av personalen sjukskriven och Christina Swanberg jobbar för att fylla tomma platser.

– I går fick jag plocka in en medarbetare från semester. Hon var hemma med får som skulle lamma, men hon förstod att läget var akut.

Personalen är fantastisk, konstaterar Christina Swanberg, och många är beredda att både jobba extra och byta pass för att hjälpa till i den speciella situationen som råder.

– Det finns en fantastisk lojalitet bland personalen.

Samtidigt har vikariepoolen utökats och för att begränsa eventuell smitta bland de anställda har de delat upp personalen på kontoret i två lag. Det ska alltid finnas personer som inte är smittade som kan kallas in vid behov. Arbetet är extra känsligt då kunderna i många fall tillhör någon av riskgrupperna för att bli ordentligt sjuk i covid-19 om de blir smittade av det nya coronaviruset. Därför önskar hon att fler ska testas för att kunna veta vilka som är fria från smittan och kan möta kunderna.

Medan Christina Swanberg jobbar för att fylla luckor för personal som är borta får de som är friska jobba extra hårt. Och hon behöver se till att de trots det får återhämtningstid.

– De som är friska kämpar på. Men de är trötta och kan inte jobba hela tiden. Samtidigt har de förståelse för att det är tajt. Vi försöker ha en dialog med varenda assistent, berättar hon.

Precis som på så många andra ställen saknas skyddsutrustning. Vanligtvis förser företaget de anställda med handsprit, handskar och förkläden. Men i dag behöver de även skyddsmask och visir, något de inte brukar behöva. Först på torsdagen fick de hjälp från en kommun. Innan dess har ingen haft någon skyddsutrustning att avvara.

Annika Clemens

Missa inget!

Prenumerera på vårt nyhetsbrev och håll dig uppdaterad om aktuellt från Akademikern.

Senaste nytt

Stöd när AI ska införas på jobbet – ny skrift tipsar...

ARTIFICIELL INTELLIGENS Vad bör du som fackligt engagerad tänka på...
3 oktober, 2023

”Jag ser AI som ett arbetsredskap”

AI Socialtjänsten i Linköping vill ta hjälp a...
3 oktober, 2023

Krönika: "AI kommer att förändra våra jobb"

AI Tillsätt en algoritmombudsman och ett rege...
2 oktober, 2023

Debatt: Inse värdet av sociologer och beteendevetare...

DEBATT Sociologer och beteendevetare underskattas...
28 september, 2023


Läs även

AI förändrar arbetslivet i grunden

ARTIFICIELL INTELLIGENS AI kan underlätta jobbet för många. Men va...
26 september, 2023

Facket: Kritiken mot Samhall befogad

ARBETSMILJÖ Samhall fick skarp kritik i en granskning ...
14 september, 2023

Varning för vobbträsket

ARBETSMILJÖ Vobb i stället för vabb ökar. Till glädje ...
13 september, 2023

Nytt råd för mänskliga rättigheter – ”Vi måste tala ...

LIKABEHANDLING Marie Cham, ombudsman på Akademikerförbund...
11 september, 2023