2 april, 2020

Ändrade arbetsuppgifter för HR-ansvarig under coronautbrottet

Virusutbrottet har ökat pressen på många arbetsplatser. Christina Swanberg, HR-ansvarig på assistansanordnaren GIL, sliter för att hitta tillräckligt med frisk personal. ”Vi vill att folk ska testas i större utsträckning.”

christina_swanberg_2

Christina Swanberg är HR-ansvarig på företaget GIL som samordnar personlig assistans i Göteborg med omnejd.

Privat

Christina Swanberg är HR-ansvarig på företaget GIL som har cirka 2 000 anställda personliga assistenter. Hon har helt släppt arbetsuppgifter som utbildning, personalmöten och skyddsronder som vanligtvis ingår i hennes dagliga sysslor.

– Jag har släppt allt annat. Det är här jag behövs nu, säger hon och syftar på konsekvenserna av coronautbrottet.

Liksom på många andra arbetsplatser är en stor del av personalen sjukskriven och Christina Swanberg jobbar för att fylla tomma platser.

– I går fick jag plocka in en medarbetare från semester. Hon var hemma med får som skulle lamma, men hon förstod att läget var akut.

Personalen är fantastisk, konstaterar Christina Swanberg, och många är beredda att både jobba extra och byta pass för att hjälpa till i den speciella situationen som råder.

– Det finns en fantastisk lojalitet bland personalen.

Samtidigt har vikariepoolen utökats och för att begränsa eventuell smitta bland de anställda har de delat upp personalen på kontoret i två lag. Det ska alltid finnas personer som inte är smittade som kan kallas in vid behov. Arbetet är extra känsligt då kunderna i många fall tillhör någon av riskgrupperna för att bli ordentligt sjuk i covid-19 om de blir smittade av det nya coronaviruset. Därför önskar hon att fler ska testas för att kunna veta vilka som är fria från smittan och kan möta kunderna.

Medan Christina Swanberg jobbar för att fylla luckor för personal som är borta får de som är friska jobba extra hårt. Och hon behöver se till att de trots det får återhämtningstid.

– De som är friska kämpar på. Men de är trötta och kan inte jobba hela tiden. Samtidigt har de förståelse för att det är tajt. Vi försöker ha en dialog med varenda assistent, berättar hon.

Precis som på så många andra ställen saknas skyddsutrustning. Vanligtvis förser företaget de anställda med handsprit, handskar och förkläden. Men i dag behöver de även skyddsmask och visir, något de inte brukar behöva. Först på torsdagen fick de hjälp från en kommun. Innan dess har ingen haft någon skyddsutrustning att avvara.

Annika Clemens

Senaste nytt

Forskaren: ”Fackförbunden avgörande för en rättvis k...

HÅLLBARHET För att mobilisera klimatarbetet bjuds led...
27 mars, 2023

Jobbstress leder till 700 dödsfall årligen

ARBETSMILJÖ Antalet personer som dör till följd av job...
23 mars, 2023

Inkomst och utbildning påverkar livslängden

FOLKHÄLSA Höginkomsttagare lever nästan sju år längr...
22 mars, 2023

Replik: Rutiner, policy och dokumentation mer rättss...

REPLIK Systematiskt arbete behövs för att skapa e...
22 mars, 2023


Läs även

Jobbstress leder till 700 dödsfall årligen

ARBETSMILJÖ Antalet personer som dör till följd av job...
23 mars, 2023

Ökad produktivitet vid distansarbete

ARBETSMILJÖ Många får mer gjort vid distansarbete, vis...
20 mars, 2023

Risk för år av försämrad arbetsmiljö när regionerna ...

EKONOMI SKR flaggar för tuffa år för landets kommu...
16 mars, 2023

Ny lag ska stärka skyddet för socialsekreterare

ARBETSMILJÖ Det straffrättsliga skyddet ska stärkas fö...
10 mars, 2023