• 22 november, 2018

    Därför är det svårt att implementera MI i organisationer

    Många utbildas i MI men varför är det så svårt att implementera metoden i organisationen? Det pratade Fredrik Eliasson, MI-expert på SiS, om under ett föredrag på Socionomdagarna.

    fredrik

    SIS har fokuserat för mycket på ena sidan av triangeln – kompetens – vilket gjort att de andra sidorna fått stå tillbaka något.

    Att utbilda medarbetare i ett nytt arbetssätt och sedan tro att den nya metoden ska implementera sig själv i organisationen, det är som att slänga pengarna i sjön.

    Det hävdar Fredrik Eliasson som är expert på MI, motiverande samtal, och som leder Statens institutionsstyrelse arbete med MI. Under onsdagen höll han ett föredrag under Socionomdagarna – som arrangeras av Akademikerförbundet SSR – med rubriken ”Hur gör man för att få anställda att dra åt samma håll?”.

    Här berättade han om utmaningar som SiS haft med att implementera MI i verksamheten.

    På SiS finns 4 500 anställda och alla som jobbar klientnära ska gå en utbildning i MI. Syftet är att skapa ett gemensamt förhållningssätt och språk. På huvudkontoret finns fyra MI-utbildare och ute på institutionerna jobbar totalt drygt 100 MI-coacher.

    Men trots att man satsat stort på utbildning har det varit svårt att få in det nya arbetssättet i verksamheten.

    – Vad beror det på? frågar sig Fredrik Eliasson och klickar snabbt fram en bild på sin Powerpoint.

    På bilden finns en triangel där varje sida har ett eget fokusområde; organisation, ledarskap och kompetens. För SiS del har man fokuserat mest på kompetenssidan som innebär utbildning och handledning. De andra två sidorna har fått stå tillbaka, men framöver försöker man satsa även på dem. 

    – När alla tre delar finns så genomförs stora förändringar i organisationen, säger Fredrik Eliasson som vill understryka vikten av ett gott ledarskap när det kommer till implementering av MI.

    Han pekar ut flera faktorer som utgör ett framgångsrikt ledarskap. Bland annat måste chefen vara kunnig om metoden för att kunna svara på frågor om den och ledarskapet behöver vara stödjande så att medarbetaren märker att den blir positivt förstärkt när den gör rätt.

    Text: Stina Loman.

    Akademikern

    Senaste nytt

    Prenumerera på vårt nyhetsbrev och läs om arbetsliv, lön, karriär och fackliga frågor – varje onsdag direkt i din inkorg.

    Senaste nytt

    PRIS

    Prisas för C-uppsats om terroristlagar

    När terrorhotet ökar skärps lagarna – men vad händer...

    5 december, 2025

    KRÖNIKA

    När utbildning blir ett ”plus” i kanten

    ”Den som fattar beslut om människors liv och ekonomi...

    4 december, 2025

    ARBETSMILJÖ

    Attackerades på jobbet – polisens rubricer...

    Två anställda i socialtjänsten blev attackerade när ...

    2 december, 2025

    KRÖNIKA

    AI kan verka för åldersinkludering

    När AI används på rätt sätt kan det bidra till att s...

    2 december, 2025

    Läs även

    PORTRÄTT

    Chill chef

    Släpp kontrollen lite. Det är en av Martin Runefelts...

    23 augusti, 2023

    HR

    Tillbaka på jobbet – så kan HR stötta koll...

    Känns det tungt att kicka i gång höstterminen? Akade...

    15 augusti, 2023

    LEDARSKAP

    Maktens kvinnor ständigt ifrågasatta

    ”Kvinnor som tar minsta snedsteg åker ut med huvudet...

    26 september, 2022

    LEDARSKAP

    HR-chefen om ökad utbrändhet: ”Arbetsgivar...

    Tre av fyra akademiker i början av karriären har kän...

    22 september, 2022