Vårt uppkopplade arbetsliv har gjort oss mer flexibla – möjligheterna att jobba på distans har ökat i takt med mängden kommunikationskanaler – men kanske har det också gjort oss mer stressade? Lena Lid Falkman, forskare och lektor i arbetslivsvetenskap vid Karlstads universitet och Handelshögskolan i Stockholm, tror att det krävs en hel del strategier för att ta tillbaka fokus.
– Att ständigt bli avbruten i sitt arbete av till exempel mejlen, notiser från olika appar, jobbchatten eller andra kommunikationskanaler skapar en kognitiv stress. Vi blir inte helt effektiva och känner kanske aldrig att vi är riktigt lediga då vi alltid är nåbara, även utanför arbetstid, säger hon och fortsätter:
– Olika kanaler har olika funktioner och fördelar och vi kan inte stoppa utvecklingen. Men vi kan iallafall försöka hålla ordning inom det egna teamet och tillsammans bestämma vilka kanaler vi faktiskt behöver och hur vi ska jobba i dem. En tydlig strategi minskar stressen och gör att vi vet hur vi ska arbeta för att hitta fokus.
Lena Lid Falkman rekommenderar att inventera sina kommunikationskanaler och se vilka som används regelbundet och vilka som är överflödiga. Sedan sätta sig ner och bestämma vilken information/kommunikation som ska ske i vilka kanaler och se till så att alla gör likadant. Kommunicera kommunikationen, helt enkelt.
Som det ser ut i dagens arbetsliv går mycket tid och energi åt till att leta var information har postats. Var det i mejlen, på intranätet eller chatten? Det skapar onödig stress.
Lena Lid Falkman
– Som det ser ut i dagens arbetsliv går mycket tid och energi åt till att leta var information har postats. Var det i mejlen, på intranätet eller chatten? Det skapar onödig stress och tar värdefull tid från annat. Bestäm vilken sorts kommunikation som platsar var. Visionsdokument som ska kunna sparas och arkiveras – då är mejl optimalt. Information om rulltårta i fikarummet? Solklar chatt.
Det underlättar om chefen visar vägen och föregår med gott exempel, säger Lena Lid Falkman. Men hon slår också ett slag för gamla hederliga time management och effektiviseringskurser.
– Den typen av kurser var jätteinne på 90-talet, men jag tror att vi skulle behöva det igen. Att lära oss jobba med i stället för mot tiden och kalendern för att fokusera på rätt saker, och få knep för att planera och strukturera en dag. Reflektera över hur man vill separera eller integrera jobb och privatliv. Det kan låta som basic kunskap men i och med vårt uppkopplade liv har många svårt att få ihop allt. Vi måste ta tillbaka kontrollen över vårt fokus!
Att jobba hemma – är det mer eller mindre effektivt?
– Hemmajobb ställer förvisso högre krav på att vara uppkopplad, men många upplever att man får mer fokus, framför allt till koncentrationskrävande uppgifter. Däremot behöver vi det sociala på kontoret, och att känna att hemma är hemma – inte bara en plats för jobb. Jag tror att en mix mellan hemmajobb och kontor är det optimala för ett sunt arbetsliv.
Läs också:
”Hjärnan behöver ständigt starta om”
HR-chefen: ”Man är inte oengagerad för att man har svårt att fokusera”
Senaste nytt
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och läs om arbetsliv, lön, karriär och fackliga frågor – varje onsdag direkt i din inkorg.