Vem är ansvarig för att du har en god arbetsmiljö när du jobbar hemifrån för att minska risken för smittspridning? Akademikern har redogjort för detta i tidigare omgångar av hemarbetet under pandemin och här kommer en påminnelse när vi återigen uppmanas att hålla oss hemma.
Tydligt i lagen
Arbetsmiljölagen är tydlig Det formella ansvaret för arbetsmiljön vilar på arbetsgivaren. Det gäller även vid hemarbete. Men det är viktigt att kommunicera med din arbetsgivare. Om du inte talar om hur din arbetsmiljö ser ut blir det svårt för chefen att göra något åt den. Därför bör du informera din chef om de arbetsmiljöproblem du har när du arbetar hemifrån. Om du inte vill ta direkt kontakt med chefen går det bra att vända sig till ett skyddsombud.
Ergonomin ofta sämre
För de allra flesta är ergonomin sämre vid hemmajobb än på arbetsplatsen. Men kanske kan du låna hem en del av den utrustning som finns på kontoret? Till exempel en större dataskärm, ett ergonomiskt tangentbord eller till och med en särskild stol. Vilka anpassningar som arbetsgivaren bör göra står i proportion till hur länge du arbetar hemma.
Luddig gräns för arbetsskada
Om du skadar dig när du jobbar hemma gäller lite andra regler än när du skadar dig på kontoret. Det är inte helt lätt att avgöra vad som klassas som en arbetsskada. Grundregeln är att en arbetsskada ska ha ett samband med arbetet. Om du skadar dig när du går runt i hemmet samtidigt som du pratar i jobbtelefonen räknas skadan som arbetsrelaterad. Däremot räknas det inte som arbetsskada om du bränner dig när du kokar kaffe hemma, medan alla skador som inträffar på kontoret räknas som arbetsskada.
Senaste nytt
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och läs om arbetsliv, lön, karriär och fackliga frågor – varje onsdag direkt i din inkorg.