19 oktober, 2023

Stärk organisationen i oroliga tider – 5 konkreta tips

HR AI-hot, klimathot och fler konflikter i världen än någonsin. När oro och osäkerhet breder ut sig sipprar det också in i arbetslivet. Lina Thomsgård och Björn Hedensjö tipsar om fem nycklar för att stärka organisationer i oroliga tider.

Lina Thomsgård och Björn Hedensjö från podden Dumma människor föreläste på HR-dagarna. Foto: HR-föreningen

Lina Thomsgård och Björn Hedensjö, som driver vetenskapspodden Dumma Människor, föreläste under HR-dagarna på torsdagen. På temat förändring pratade de om vad som sker inom oss människor när vi ställs inför nya situationer och hur vi kan hjälpa oss själva och andra för att bättre anpassa oss och möta förändringar. Här är fem handfasta tips:

Gemensamma normer

För att jobba produktivt och må bra tillsammans är det viktigt att sätta gemensamma normer. Det handlar om att konkretisera hur man jobbar och beter sig mot varandra – till exempel att alla är överens om att komma i tid, inte avbryta eller inte ringa varandra för sent på kvällen.

Be om hjälp

Varför ska man sträva efter att skapa en organisation där medarbetarna ber varandra om hjälp? Dels är det relationsskapande – det känns bra att vara behövd och att ens kompetens är efterfrågad – dels leder det till en organisation där fler saker blir lösta snabbare.

Kommunicera smartare

Vid stress och oro tenderar vi att bli sämre på att kommunicera och lösa problem. Vid en situation då känslorna svallar – låt temperaturen sjunka genom att lämna rummet ett tag. Fokusera på annat en stund och kom tillbaka när kroppen återfått sitt lugn. Då kommunicerar vi ofta på ett nytt och mer effektivt sätt.

Genomskinlighetsillusionen

Människor tror i väldigt hög utsträckning att andra kan läsa ens tankar. Så är förstås inte fallet. För att en organisation ska fungera smidigt och alla må bra är det viktigt att tydligt och tidigt kommunicera sina behov – och att uppmuntra detta beteende. Detta för att undvika missuppfattningar och dålig stämning i arbetsgruppen.

Prosocialt beteende

Att vara snäll och göra bussiga saker för andra är a och o i en sund företagskultur. Medkänsla kan nämligen göra organisationer mer produktiva och välfungerande. När vi är omgivna av snälla och hjälpsamma människor blir vi också mer motståndskraftiga i tuffa tider med många förändringar. Dessutom är forskningen entydig – snällhet gör oss lyckligare och är stress- och depressionsreducerande.

Therese Johansson

Senaste nytt

Prenumerera på vårt nyhetsbrev och läs om arbetsliv, lön, karriär och fackliga frågor – varje onsdag direkt i din inkorg.

Senaste nytt

Larmet inifrån Arbetsförmedlingen: ”It-miljön skapar...

ARBETSMILJÖ Skyddsombuden har anmält brister i den dig...
26 april, 2024

Krönika: Det kan vara skadligt att vänja sig

KRÖNIKA Det är lätt att vänja sig, även vid sådant...
25 april, 2024

Låginkomsttagares vård kostar mer – trots att de lev...

FORSKNING Redan från 20-årsåldern har personer med l...
24 april, 2024

Debatt: 3 sätt att lösa kompetensbristen i EU

EU-VALET En europeisk talangpool är ett sätt att mö...
23 april, 2024


Läs även

Allt fler inom HR söker sig till nya jobb

HR De senaste tio åren har omsättningen bland...
21 mars, 2024

Jämlikhetsdata i arbetet mot rasism i arbetslivet

LIKABEHANDLING Panelsamtal om jämlikhetsdata och huruvida...
20 mars, 2024

Hög personalomsättning bland HR – ”Bekymmersam...

HR Personalomsättningen skenar bland HR-speci...
19 mars, 2024

Bemöter LVU-kampanjen på sociala medier

DESINFORMATION Nu finns Socialstyrelsen på Tiktok och Sna...
12 mars, 2024