• 19 oktober, 2023
    HR

    Stärk organisationen i oroliga tider – 5 konkreta tips

    AI-hot, klimathot och fler konflikter i världen än någonsin. När oro och osäkerhet breder ut sig sipprar det också in i arbetslivet. Lina Thomsgård och Björn Hedensjö tipsar om fem nycklar för att stärka organisationer i oroliga tider.

    Lina Thomsgård och Björn Hedensjö från podden Dumma människor föreläste på HR-dagarna. Foto: HR-föreningen

    Lina Thomsgård och Björn Hedensjö, som driver vetenskapspodden Dumma Människor, föreläste under HR-dagarna på torsdagen. På temat förändring pratade de om vad som sker inom oss människor när vi ställs inför nya situationer och hur vi kan hjälpa oss själva och andra för att bättre anpassa oss och möta förändringar. Här är fem handfasta tips:

    Gemensamma normer

    För att jobba produktivt och må bra tillsammans är det viktigt att sätta gemensamma normer. Det handlar om att konkretisera hur man jobbar och beter sig mot varandra – till exempel att alla är överens om att komma i tid, inte avbryta eller inte ringa varandra för sent på kvällen.

    Be om hjälp

    Varför ska man sträva efter att skapa en organisation där medarbetarna ber varandra om hjälp? Dels är det relationsskapande – det känns bra att vara behövd och att ens kompetens är efterfrågad – dels leder det till en organisation där fler saker blir lösta snabbare.

    Kommunicera smartare

    Vid stress och oro tenderar vi att bli sämre på att kommunicera och lösa problem. Vid en situation då känslorna svallar – låt temperaturen sjunka genom att lämna rummet ett tag. Fokusera på annat en stund och kom tillbaka när kroppen återfått sitt lugn. Då kommunicerar vi ofta på ett nytt och mer effektivt sätt.

    Genomskinlighetsillusionen

    Människor tror i väldigt hög utsträckning att andra kan läsa ens tankar. Så är förstås inte fallet. För att en organisation ska fungera smidigt och alla må bra är det viktigt att tydligt och tidigt kommunicera sina behov – och att uppmuntra detta beteende. Detta för att undvika missuppfattningar och dålig stämning i arbetsgruppen.

    Prosocialt beteende

    Att vara snäll och göra bussiga saker för andra är a och o i en sund företagskultur. Medkänsla kan nämligen göra organisationer mer produktiva och välfungerande. När vi är omgivna av snälla och hjälpsamma människor blir vi också mer motståndskraftiga i tuffa tider med många förändringar. Dessutom är forskningen entydig – snällhet gör oss lyckligare och är stress- och depressionsreducerande.

    Therese Johansson

    Senaste nytt

    Prenumerera på vårt nyhetsbrev och läs om arbetsliv, lön, karriär och fackliga frågor – varje onsdag direkt i din inkorg.

    Senaste nytt

    AVTAL

    Avtal i hamn för bemanningsanställda

    En del av utrymmet på 6,4 procent över två år sätts ...

    12 maj, 2025

    ARBETSTID

    Delade meningar om kortare arbetstid

    Frågan om arbetstidsförkortning debatterades i riksd...

    8 maj, 2025

    ARBETSLÖSHET

    Arbetslösheten högst i Skåne

    Arbetslösheten fortsätter att öka i stora delar av l...

    6 maj, 2025

    STUDENT

    Arbetslösheten oroar studenter

    Hur ska unga akademiker få jobb efter studierna? Det...

    2 maj, 2025

    Läs även

    SKOLSKJUTNINGEN

    Efter tragedin på Campus Risbergska – fack...

    Två månader har gått sedan masskjutningen på Campus ...

    4 april, 2025

    ARBETSFÖRMEDLING

    Privata arbetsförmedlare sägs upp

    Arbetsförmedlingen ska avsluta samarbetet med ett hu...

    28 mars, 2025

    AVTAL

    Hårda förhandlingar kring arbetstidsförkor...

    Avtalsrörelsen är på upploppet och nu pågår intensiv...

    25 mars, 2025

    ARBETSMILJÖ

    Kramkrav knappast lösning för bra arbetsmiljö

    Obligatoriska kramar på jobbet, kan det vara något? ...

    24 mars, 2025