Forskarens 5 tips för en stressfri semester

Sedd av 383

Nyhet. Sommar, sol och lata dagar – semestern stundar och det är dags att stressa av och koppla ner. Men ibland kan det vara lättare sagt än gjort – eller hur? Stressforskaren Hugo Westerlund ger några kloka råd på vägen.

Senast ändrad 07:57, 28 Jun 2019
Foto: Gettyimages.

Äntligen är semestertiderna här och det är hög tid att stänga av datorn och låta sommarlugnet infinna sig. Samtidigt är det många som känner sig stressade både inför och under semestern. 

Vad beror det på och hur kan vi göra för att ändra på detta? Hugo Westerlund på Stressforskningsinstitutet är van vid den här typen av frågor och berättar att det finns flera orsaker till problemet – men även enkla lösningar.

– Vi har ju väldigt speciella förutsättningar här i Norden med långa, kalla vintrar och korta men intensiva och ljusa somrar. Det är som en alternativ värld som öppnar sig under de här månaderna och då vill vi maxa allt och samtidigt hinna vila och återhämta oss, säger han. 

Slappa i hängmattan, läsa böcker, få kvalitetstid med familjen, hälsa på släkt och vänner, komma igång med träningen, måla om huset, fixa trädgården – många har höga förväntningar på ledigheten och allt som ska hinnas med då. 

– Även om vi har förhållandevis långa semestrar här i Sverige så handlar det ändå bara om några veckor. Då är det inte rimligt att hinna med precis allting. Risken med att ha den typen av förväntningar är att ledigheten blir ett jobb i sig, säger han. 

Om man dessutom har svårt att helt släppa tankarna på sitt arbete kan det helt enkelt bli för mycket, förklarar Hugo Westerlund. För att lägga grunden för en bra ledighet rekommenderar han därför att man först och främst lägger upp en plan för hur man vill hantera sitt jobb under semestern. Är det läge att stänga av mejlen helt, eller räcker det att ta bort notiserna?

– Vissa blir mer stressade av att inte ha koll på sin jobbmejl än av att ha det. Det finns inga rätt eller fel här. Det viktiga är att ha en medveten plan. Ett tips är att ta bort inställningarna för notiser och bara gå in och kolla mejlen på bestämda tider, säger han.  

Han understryker att det finns en stor skillnad mellan att själv fatta beslut om att kolla mejlen ibland och att arbetsgivaren ställer krav på att man ska vara tillgänglig. 

–  Om du själv tar beslutet att kolla din mejl lite då och då behöver det inte vara fel, även om jag inte tycker att man ska vara tillgänglig och beredd att svara på mejl hela tiden. Då är det knappast någon mening att ha semester. 

Att redan på förväg meddela sina kollegor hur man vill bli kontaktad om det är något brådskande kan också vara en bra idé, säger han. 

– Då vet alla vad de kan förvänta sig av dig och vice versa, säger han. 

När du väl har en plan för hur du ska hantera jobbet under semestern är det dags att lägga upp en plan för ledigheten. Här rekommenderar Hugo Westerlund att man ska sänka ambitionsnivån och redan i förväg planera vad man vill få ut av sin ledighet. Och ska man tro forskningen är det bra för återhämtningen att boka in vissa aktiviteter som bryter av mot vardagen. 

– Gör sådant du inte brukar göra, det rensar hjärnan. Men se till att ha en balans. Det måste finnas tid för att göra ingenting också, säger han. 

En annan rekommendation är att prata ihop sig med familjen om vilka sociala förväntningar man har under ledigheten. 

– Diskutera med alla familjemedlemmar vad ni vill göra och vilka ni vill träffa. Annars är risken att ni ställer motstridiga krav på varandra. 

Hugo Westerlund understryker att det även kan vara bra att ta sig en funderare kring sitt beteende i sociala medier under semestern. 

– Det sociala livet kan vara precis lika stressande som arbetslivet. Så fundera över hur du hanterar det. Måste du lägga ut varenda sak som händer på Facebook, och måste du följa alla andras ledighet varje dag? Kanske är det nödvändigt att ta en paus från det också, säger han. 

Slutligen understryker Hugo att man inte ska överdriva vikten av återhämtning under semestern. Bara tanken på att inte stressa kan bli en stress i sig, förklarar han. Givetvis är det viktigt att känna sig lugn, men det finns mycket annat av värde under sommaren också. 

– Allt här i livet går inte ut på att stressa av och vårda sin hälsa. Det finns andra anledningar till att göra olika saker under sommaren. Det är viktigt att komma ihåg, säger han. 

5 tips för en lugnare semester: 

1. Planera din paus från jobbet. Vissa blir mer stressade av att inte ha koll på sin jobbmejl än av att ha det. Det finns inga rätt eller fel. Bestäm i förväg hur du vill hantera arbetet och håll dig till det. 
2. Sänk förväntningarna och planera med måtta. Det är trots allt bara några veckor du är ledig – du kan inte hinna göra allt.
3. Gör någonting annorlunda. Genom att bryta av vardagens rutiner kan hjärnan koppla av. 
4. Prata ihop dig med familjen – vad ni vill göra och vilka ni vill träffa? Se till att ni inte har motstridiga krav på varandra. 
5. Koppla ner ditt sociala liv. Du måste inte lägga upp alla dina händelser på sociala medier, eller för den delen hålla dig uppdaterad om vad alla andra gör. 

Källa: Hugo Westerlund, Stressforskningsinstitutet.

up 76