1. Nyanställd
Grattis, du har blivit erbjuden ett nytt jobb. Nu ska ni komma överens om lönen. Vid en nyanställning förhandlar du och arbetsgivaren om din ingångslön. Se till att hamna på rätt nivå från början, det är svårare att höja lönen senare.
2. Utvecklingssamtal
En gång om året är det dags för utvecklingsamtal mellan dig och din chef. Tanken är att ni på ett strukturerat sätt ska prata om ditt arbete framöver och noggrannt gå igenom frågor som: Dina arbetsuppgifter och din arbetssituation, verksamhetens mål, ditt behov av utveckling och arbetsmiljö. Samtalet ligger till grund för lönesamtalet eller det lönesättande samtalet.
3. Lönesamtal
Du och din chef har en dialog om din prestation och ditt resultat inför lönesättningen. Du ska veta vilka faktorer i ditt arbete som värderas högst, så kallade lönekriterier. Ni har en dialog om lön som fungerar som underlag inför en förhandling mellan arbetsgivaren och det lokala facket.
4. Lönesättande samtal
Chefen presenterar ett förslag till ny lön. Du omfattas inte av en förhandling mellan de lokala parterna utan lönen bestäms mellan dig och arbetsgivaren.
Artikeln är en del av magasinet Akademikern 1, 2019. Läs hela magasinet här!
Text: Emmeli Nilsson
Läs mer:
Senaste nytt
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och läs om arbetsliv, lön, karriär och fackliga frågor – varje onsdag direkt i din inkorg.