Alla snackar mångfald, men trots det arbetar endast 34 procent aktivt för att faktiskt öka mångfalden på sin arbetsplats, enligt en ny rapport.
– Nyckeln för svensk kompetensförsörjning är mångfald och integration. Arbetslivet behöver spegla samhället – och vårt samhälle är mångfacetterat och mångkulturellt idag. Men svenska företag har lång väg kvar, det märker vi som jobbar med rekrytering, omställning och bemanning, säger Desirée Harknäs, affärsområdesansvarig gentemot Arbetsförmedlingen på rekryteringsföretaget Randstad.
Hon menar att inkludering i arbetslivet är en affärskritisk fråga som främjar tillväxt, och att de företag som jobbar aktivt med detta kommer att gynnas på alla områden.
– Forskning visar att företag når större lönsamhet och blir mer innovativa och effektiva om man jobbar med dessa frågor. Vi har gjort en undersökning där det framgår att 39 procent av de tillfrågade unga talangerna inte skulle acceptera att jobba på en arbetsplats som inte lirar med deras värderingar, och där står mångfald högt upp på listan. Företag som inte jobbar med dessa frågor får dels svårt att attrahera rätt kompetens, dels svårt att nå ut brett till kunderna.
Men hur ska man då göra för att lyckas bli en mer inkluderande arbetsplats? Desirée Harknäs säger att ett första steg är att ta fram en policy utifrån värderingar som man kan ha som bas i sitt mångfaldsarbete. Men en policy ger inte automatiskt mångfald, poängterar hon.
"Ledningen måste ha ett strategiskt arbete kring mångfald och inkludering med tydliga actions och mål – annars händer inget."
Desirée Harknäs
– Man behöver ta det ett steg till. Ledningen måste ha ett strategiskt arbete kring mångfald och inkludering med tydliga actions och mål – annars händer inget. Vidare behöver det genomsyras hos medarbetarna, till exempel via utbildningar som synliggör fördomar och ökar medvetenheten om de egna förutfattade meningarna. Detta för att kunna ta till sig nya förhållningssätt på djupet.
Att ha en mångfaldsfrämjande och inkluderande rekryteringsprocess är ett viktigt steg på vägen, menar Desirée Harknäs.
– Att ha en kompetensbaserad rekrytering är a och o. Det innebär att man gör en behovsanalys och kravprofil – vilken kompetens behöver vi – och använder likabehandlande testmetoder, till exempel att alla kandidater får svara på samma frågor. Kompetensen ska alltid vara i fokus, inte etnicitet, könsidentitet, religion eller något annat.
Inkluderande rekrytering i all ära, men det räcker inte, säger hon. När den nyanställde väl är på plats måste det finnas en tydlig onboarding och introduktion för att skapa bästa möjliga förutsättningar att trivas på det nya jobbet.
– Är det en person som är utrikesfödd och nyligen kommit till Sverige kanske hen inte kan så bra svenska. Då är det extra viktigt med en genomtänkt introduktion, och gärna en mentor som kan stötta den första tiden och hjälpa personen i fråga att komma in i gänget.
Jobba inkluderande – tre tips
Mål och utbildning
Policys kring mångfaldsarbetet är en bra start, men det räcker inte. Ledningen måste agera och sätta upp mål för arbetet, och medarbetarna bör utbildas i ett normkritiskt arbetssätt.
Likabehandlande rekrytering
Att ha en mångfaldsfrämjande och inkluderande rekryteringsprocess bör vara en prioritet för alla organisationer som vill lyckas attrahera rätt kompetens, uppfattas som attraktiva arbetsgivare och uppnå konkurrensmässiga fördelar.
Genomtänkt onboarding
Mångfaldsarbetet slutar inte vid rekryteringen. Väl på plats i organisationen behövs en inkluderande arbetsmiljö där alla människor kan känna tillhörighet och får chans att bidra, vara delaktiga och växa – på lika villkor.
Senaste nytt
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och läs om arbetsliv, lön, karriär och fackliga frågor – varje onsdag direkt i din inkorg.