För tre år sedan skaffade sig Helsingborgs stad en traditionell chatrobot, för att kunna ge anställda svar på vanliga frågor.
– Nu, med chatGPT, känns den redan stenålders, konstaterar Alexander Perntz, utvecklingsstrateg på kommunens HR-avdelning.
Tanken är att roboten snart ska ersättas. Kommunens plan är nämligen att införa ny, smartare funktion, som precis som chatGPT ska kunna skräddarsy svaren och lära sig nytt. Den ska tränas på all den information som kommunen producerar – på hemsidan, intranätet och i diariet, och kanske också i årsrapporter, analyser och prognoser.
– Förhoppningen är att den inte bara ska kunna svara på frågor som: ”När betalas min lön ut?”, utan också ”Hur ska jag förbereda mig inför mitt medarbetarsamtal på bästa sätt?” Den ska kunna utveckla och fördjupa svaren efter behov, men också förenkla och sammanfatta.
Är den datamängd som AI-funktionen tränas på tillräckligt stor?
– Vi har tre så kallade språkmodeller, och den största tränas på ungefär 3 miljarder parametrar, vilket låter mycket, men med chatGPT snackar vi kanske 300 miljardersstorleken. Så vår data är relativt liten, och kanske behöver vi komplettera den med en annan, generell typ av tillgänglig data.
Ser du några problem eller risker för er med den här nya tekniken?
– Det är ju ett utforskande, så vi vet inte om vi kommer att lyckas. Det är enkelt och billigt att börja testa, men när du verkligen ska sjösätta någonting – vad kommer det att innebära i form av tid, kompetens, kostnader? En annan risk är att roboten svarar fel ibland. Där måste vi hitta sätt för att göra den så pass begränsad och smart att den bara baserar sina svar på fakta.
Vilken är den stora vinsten med den här nya chatboten?
– Framförallt att vi får en 24/7-verksamhet där medarbetare och chefer i Helsingborgs stad kan få hjälp och stöd i sin jobbvardag här och nu. En annan stor fördel är att den här typen av teknik kan hjälpa oss att snabbt hitta information, och få igång vårt eget idéarbete. Ska man vara lite futuristisk kan man se den här roboten som en digital assistent, som kan hjälpa oss på en individanpassad nivå.
Den ska inte ersätta någon person?
– Nej, jag är noga med att den ska vara ett komplement till vad vi människor gör, och inte en ersättning.
Tekniken för den nya chatboten är på plats, och just nu befinner sig kommunen i startgroparna för att börja testa och experimentera med den. Tanken är man efter sommaren ska ha någon form av prototyp att visa upp, och innan årsslutet en funktion redo att användas.
– Hade man föreställt sig en liknande lösning för några år sedan hade det handlat om miljonkronorsprojekt med jätteavancerad och svårtillgänglig teknik, men de senaste månaderna har det här plötsligt blivit möjligt. Jag som är beteendevetare blev lite överraskad över hur lättillgänglig tekniken faktiskt var. Det är hyfsat billigt och man kan börja laborera med det hyfsat snabbt.
Senaste nytt
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och läs om arbetsliv, lön, karriär och fackliga frågor – varje onsdag direkt i din inkorg.