Ny forskning om robotar i socialtjänsten

Sedd av 1144

Akademikern. Bättre service och effektivitet men brister i transparens. Ny studie har tagit reda på hur bra det är att låta robotar besluta om försörjningsstöd.

Senast ändrad 17:43, 22 Okt 2018
Foto: Getty.

I Trelleborgs kommun tar en robot hand om ansökningar om försörjningsstöd. Det innebär bland annat att roboten hämtar uppgifter från olika myndigheter och register för att se om den sökande har rätt till försörjningsstöd och hur mycket den ska få.

Trelleborg har prisats för sin robot, men tongångarna har inte bara varit positiva, vilket Akademikern skrivit om tidigare.

I Kungsbacka kommun valde 12 av 16 socialsekreterare att säga upp sig när modellen infördes. Samtidigt är modellen på gång att införas i fler kommuner via ett Vinnova-projekt.

I en ny studie från Göteborgs universitet tittar Agneta Ranerup, professor i informatik, närmare på Trelleborgs initiativ. Hon har intervjuat lokala politiker, ledande tjänstemän och handläggare i kommunen samt granskat olika rapporter i ämnet.

Resultatet i studien Value positions in digitalization and automated decision-making in social work visar att digitaliseringen av socialtjänsten gjort att servicen och effektiviteten ökat. Tiden från ansökan till beslut har bland annat kortats.

Men intervjupersonerna lyfte också fram baksidor med utvecklingen, flera uttryckte att värdet av effektivitet står i kontrast till oönskade förändringar i arbetsuppgifterna.

– Å andra sidan kan det upplevas som att processen brister i transparens gentemot medborgaren då vissa detaljer i det automatiserade förloppet kan vara svåra att förstå. Tjänstemän har också uttryckt en önskan om att få behålla alla delar av beslutsfattandet och inte lämna över delar till en robot i en avskild process så att kontakten med de sökande minskar, säger Agneta Ranerup i ett pressmeddelande.

Text: Stina Loman, Akademikern. 

up 31