Under förra året rapporterades totalt 1274 säkerhetsincidenter på Försäkringskassan. Det är en kraftig ökning jämfört med 2014 då det totala antalet incidenter var 882.
Av förra årets anmälda händelser rörde nära hälften hot mot personal. Över 400 incidenter klassades som mycket allvarliga eller allvarliga.
Många hot sker via telefon och i mejl. Men servicekontoren, där Försäkringskassan, Pensionsmyndigheten och Skatteverket samarbetar, är också mycket utsatta. Det händer att kunder blir våldsamma och tar till handgripligheter, något som påverkar både handläggare och andra kunder som befinner sig i lokalen och som många gånger har barn med sig.
Enligt Heini Möller vid Försäkringskassans säkerhetsstab beror det historiskt höga antalet anmälningar dels på att handläggarna har blivit mer benägna att rapportera incidenter, dels på en ökad oro i samhället.
– Vi tror att den allmänna utvecklingen i samhället påverkar arbetsmiljön och gör handläggarna mer utsatta i sina kundmöten. De uppföljningar som vi gör visar att fler personer numera känner att de är desperata och därför har lättare att gå över gränsen, säger hon i nyhetsartikel från Försäkringskassan.
Enligt Heini Möller kan medarbetarna få stöd genom lokala säkerhetsrådgivare, stödtelefon och internt stödmaterial. Under förra året införde Försäkringskassan också en utbildning om hot och våld för handläggarna.
Samtidigt pågår ett projekt som syftar till att förebygga brott genom att förbättra den arkitektoniska designen av servicekontoren. Det handlar bland annat om att se till att det på varje kontor går att få en bra överblick över lokal och entré från servicediskarna. Att det finns bra belysning och att inga skrymmande föremål skymmer sikten är viktigt för handläggarnas säkerhet.
Text: Karin Persson
Senaste nytt
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och läs om arbetsliv, lön, karriär och fackliga frågor – varje onsdag direkt i din inkorg.