• 23 oktober, 2023
    FORSKNING

    Nära klientkontakt försvårade förändring på Arbetsförmedlingen

    Relationen mellan handläggare och arbetssökande ledde till en tuffare förändringsresa för Arbetsförmedlingen jämfört med Försäkringskassan. Det visar en ny studie som tittat på skillnaderna mellan de båda myndigheterna.

    Förändringsarbetet på två stora myndigheter jämfördes i en forskningsstudie. Foto: Peter Kroon, Arbetsförmedlingen / Försäkringskassan

    Under 2010-talet stod både Arbetsförmedlingen och Försäkringskassan inför stora förändringar. Många anställda skulle med på resan. På det ena stället gick det smidigt att driva igenom förändringarna, på det andra var det betydligt svårare.

    En forskningsstudie visar att skillnaderna beror på olikheter i myndighetsutövningen, skriver Chefstidningen.

    På Försäkringskassan var medarbetarna lojala med ledningen och handläggarna anpassade sig snabbt efter de nya mål som sattes upp. På Arbetsförmedlingen fanns det däremot ett motstånd i atmosfären och förändringsprocessen präglades av ironi, skämt och misstro, även om handläggarna gjorde det som förväntades av dem. Dessutom fanns en oro bland handläggarna för hur de arbetssökande skulle drabbas.

    – Med tanke på den kritik som har funnits mot Arbetsförmedlingen var vi överraskade att se den stora lojalitet som fanns gentemot klienterna. Det var tydligt att det personliga mötet med arbetssökande och att kunna hjälpa klienterna gav mening och engagemang i arbetet, säger Ida Seing, forskare vid Linköpings universitet som tillsammans med kollegor vid Göteborgs respektive Lunds universitet gjort studien.

    En stor skillnad mellan de två myndigheterna som forskarna noterade handlade just om närheten till klienterna. På Försäkringskassan fanns ett avstånd till klienten och fysiska möten var relativt ovanliga.

    På Arbetsförmedlingen var handläggarna närmare sina klienter och hade regelbundna fysiska träffar. Och när begreppet självledarskap lanserades gällde det också de arbetssökande. Principen var en förskjutning av ansvar från chef till enskild arbetsförmedlare, men också från arbetsförmedlare till arbetssökande.

    – Handläggarna upplevde i det sammanhanget att värdeladdade och positiva begrepp som exempelvis ”självledarskap” användes för att rättfärdiga också sådant som påverkade medarbetarna negativt, som förlusten av klientkontakten, säger Ida Seing till Chefstidningen.

    Annika Clemens

    Senaste nytt

    Prenumerera på vårt nyhetsbrev och läs om arbetsliv, lön, karriär och fackliga frågor – varje onsdag direkt i din inkorg.

    Senaste nytt

    AVTALSRÖRELSE

    Kravet: Kortare arbetstid och 4,2 procent ...

    Avtalsrörelsen är i gång. I dag, fredag, växlar part...

    20 december, 2024

    POLITIK

    Reagerar på kommunalrådets uttalande – ”Kä...

    Anställda i Skurups kommun reagerar starkt på kommun...

    19 december, 2024

    ANALYS

    Sprickor i världens mest jämlika land

    Varför växer klyftorna i Sverige? Och vad gör det me...

    18 december, 2024

    ARBETSRÄTT

    Före detta LVU-utredaren: ”Mitt liv trasad...

    Åsa Friberg Granberg är en av de socialsekreterare s...

    17 december, 2024

    Läs även

    ARBETSFÖRMEDLING

    Kritik mot privat arbetsförmedling – ̶...

    Rusta och matcha är dyrare än Arbetsförmedlingens eg...

    17 oktober, 2024

    FORSKNING

    Forskaren: Brottsförebyggande arbete måste...

    Arbetet för att bygga upp barns självkontroll för at...

    27 september, 2024

    ARBETSMILJÖ

    ”Ta tillbaka 90-talets time management-kur...

    Vilka kommunikationskanaler ska vi ha och när ska vi...

    23 september, 2024

    VARSEL

    Saco-S: Stor sorg på arbetsplatsen

    Varslet på Arbetsförmedlingen blev mindre än befarat...

    17 september, 2024