Den nya socialtjänstlagen trädde i kraft för snart ett halvår sedan, och den syftar till att göra socialtjänsten mer förebyggande, tillgänglig och kunskapsbaserad. Frågan är om förväntningarna kommer att infrias?
Lina Devgun är utvecklingsledare på Länsstyrelsen Stockholm och arbetar med att stötta kommuner, civilsamhälle och andra aktörer i att nå ut med föräldraskapsstöd i socioekonomiskt utsatta områden. Nya socialtjänstlagen är efterlängtad och kan bidra med att ge förstärkning i det förebyggande och främjande arbetet, tror hon.
– Jag och de jag jobbar med ute i kommunerna har höga förväntningar på den nya lagen. Förhoppningen är att den ska ge mer tryck i det förebyggande arbetet, särskilt eftersom det just nu handlar mycket om repressiva åtgärder. Att jobba kunskapsbaserat och att vara där medborgarna är för att sätta in rätt stöd tidigt är a och o.
Nya socialtjänstlagen betonar också samverkan för att skapa en mer förebyggande, lättillgänglig och kunskapsbaserad socialtjänst. Lina Devgun poängterar vikten av ett nära samarbete med civilsamhället i utsatta områden, då kommunerna inte längre når de målgrupper de tidigare gjort. Att släppa in andra aktörer och förstå värdet av samverkan kan kräva en intern resa, tror hon.
– Vi vet att föräldrar i socioekonomiskt svaga områden i mindre grad tar emot stöd. Tilliten till socialtjänsten är i många områden låg, den ligger som ett stort jobbigt lock som förvårar insatser. Därför måste vi i det offentliga aktivt samverka med de aktörer föräldrar har förtroende för. Man kan inte informera fram tillit, det kräver relationer. Det handlar om att lotsa till varandras insatser, inte ersätta varandras arbete.
Att bygga relationer tar dock tid och resurser, och det hänger på att man finns där medborgarna finns. Det kräver en kulturförändring och ett helt nytt arbetssätt, tror Lina Devgun.
– Alla vill mycket, samtidigt är det ofta slimmade organisationer med stor personalomsättning. Det kommer krävas resurser under en längre tid för att klara omställningen. För att lyckas med tvärsektionell samverkan och att finnas där målgruppen är – i idrotts- och föreningslokalerna till exempel – behöver man kanske jobba på andra tider och inte bara vara i de lokaler det står socialtjänsten på. Det kostar både tid och pengar.
LÄS OCKSÅ: Personalbrist största utmaningen med ny socialtjänstlagen
Lina Devgun säger att det också finns en förhoppning om att enklare kunna använda det stora dataunderlaget som socialtjänsten sitter på för att kunna jobba mer kunskapsbaserat. En organisatorisk förändring där rätt system och verktyg behöver byggas upp.
– Socialtjänsten har en stor mängd samlad data som kan användas för att göra analys, uppföljning och återkoppling på både individ- och organisationsnivå. Underlag som kan användas för att utforma mer träffsäkra insatser. Men för att kunna jobba datadrivet måste man ha rätt stödsystem och verktyg som gör det enkelt. Annars riskerar man att öka arbetsbördan ännu mer för en redan pressad organisation, säger hon och fortsätter:
– Jag hoppas att det kommer finnas statliga medel för att underlätta detta arbete, för annars blir det ganska ojämlikt. Skatteunderlagen ser väldigt olika ut i olika kommuner.
Senaste nytt
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och läs om arbetsliv, lön, karriär och fackliga frågor – varje onsdag direkt i din inkorg.