Forskare från Göteborgs universitet har undersökt hur medarbetare inom den myndighetsutövande delen av försörjningsstödet i socialtjänsten, polisen och öppenpsykiatrin hanterar överbelastning på sina jobb.
Under Socionomdagarna i Stockholm presenterades de första preliminära resultaten i studien.
Exempel på vad socialsekreterare ofta eller alltid gör för att reducera arbetsbördan:
- 39 procent undviker att svara på e-post
- 34 procent sänker sina kvalitetskrav
- 34 procent går på möten trots att de är sjuka
- 30 procent tar bara komplicerade ärenden
- 24 procent undviker att ta egna initiativ
- 22 procent hjälper andra, men förväntar sig en gentjänst direkt
- 20 procent uppfyller inte administrativa uppgifter
Forskningen bygger på intervjuer, observationer och enkäter. Medarbetare i fyra olika kommuner i Västra Götaland har deltagit.
– En annan tydlig strategi för att sänka arbetsbelastningen är att utflödet av klienter påskyndas. Det är flera som gör detta medvetet, man skriver ut folk som senare kommer tillbaka, säger Staffan Höjer, professor inom socialt arbete vid Göteborgs universitet.
Han är den som undersökt just socialsekreterarnas situation och menar att det är oroande att så många som 34 procent går till jobbet trots att de är sjuka.
– De tar helt enkelt på sig ansvaret att försöka hantera arbetsbelastningen. En deltagare sa just det, att det är upp till var och en att gå in i väggen, sen kanske man kan få hjälp, säger Staffan Höjer.
Forskningen beräknas vara helt klart under 2019.
Text: Stina Loman.
Senaste nytt
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och läs om arbetsliv, lön, karriär och fackliga frågor – varje onsdag direkt i din inkorg.