• 11 mars, 2021

    Tre läsare: Så har vi tacklat pandemiåret

    I dag för ett år sedan deklarerade WHO covid-19 som en pandemi. Tre läsare, som skrev coronadagbok för Akademikern i våras, berättar om ett minst sagt ovanligt år och en ny jobbvardag.

    pandemiar_webb

    Från vänster: Linda Berg, Hanna Ljungberg och Jonna Burefjord.

    Privat

    Linda Berg, Hanna Ljungberg och Jonna Burefjord förde dagboksanteckningar om sina upplevelser av våren 2020, som publicerades i Akademikern.

    Sedan dess har en hel del hänt.

    Bytte jobb

    Linda Berg, HR-strateg på konsultbyrån Publicis Sapient i Malmö sedan i mars. Tidigare HR-ansvarig på godisproducenten Storcks svenska försäljningskontor.

    – Det har varit ett väldigt intensivt år för mig, inleder Linda Berg, som jobbade på tyskägda Storck när pandemin slog till.

    Dels skulle tyska coronariktlinjer synkas med svenska myndigheters regler. Dels hade anställda delade meningar om hur företaget skulle agera i pandemin.

    – Det var väldigt upp och ner och har gått i perioder. Men man kan bara gå till sig själv, det finns en osäkerhet och en ovetskap om vad som händer. Man hoppas hela tiden: nästa månad, eller kanske efter sommaren … och sedan får man dra tillbaka det man hoppats få genomföra. Det har varit en utmaning för alla.

    Kommunikation och närvaro är en viktig del av ledarskapet under pandemin, konstaterar Linda Berg.

    – Inte bara fysisk närvaro, utan en närvaro där man ”connectar” – att man hör av sig och sätter upp en struktur för att fånga upp så många medarbetare som möjligt.

    I mars i år tog karriären en vändning, då Linda Berg bytte jobb.

    Hur var det, mitt i pandemin?

    – Jag har haft en väldigt positiv upplevelse. Jag tror inte alla har det, men jag har kommit in i ett företag som är digitaliserade redan från början. Det finns återkommande möten och strukturer för kommunikation, säger Linda Berg och tillägger:

    – Men det är jättekonstigt att inte få träffa alla kollegor.

    Slog rekord

    Hanna Ljungberg, huvudskyddsombud och ordförande för Akademikerförbundet SSR samt arbetsmiljösamordnare för Saco i Malmö stad.

    Gamla sanningar om hur vårt arbete ska utföras har utmanats och utvecklats, konstaterar Hanna Ljungberg. När pandemin fortfarande pågår väcks frågan: När övergår coronaåtgärder, som hemarbete och att leda på distans, till att vara ett nytt arbetssätt?

    På Saco-kansliet i Malmö stad har man en formulering om detta: Från pandemi till framtidens arbetsliv. Det mer digitaliserade arbetssättet kommer hänga kvar i mångas arbetsliv, tror Hanna Ljungberg.

    Före pandemin hade Akademikerförbundet SSR en löneturné bland medlemmarna i Malmö stad, med en handfull deltagare per arbetsplats. När det gjordes om till digitala lunchmöten blev intresset rekordstort – med över 100 deltagare utspridda på flera möten.

    – Vissa av dem är medlemmar som vi inte träffat tidigare. Så trösklarna har i vissa delar blivit lägre i kontakten med medlemmar, vilket är spännande.

    För Hanna Ljungberg själv har gå-möten via telefon blivit en ny vardag.

    – Vi på kansliet insåg att vi missar det sociala snacket, som man annars sköter i lunchrummet. Så nu har vi walk-and-talk på lunchen en gång i veckan. Även andra möten görs gående vilket ger energi.

    Blev projektledare

    Jonna Burefjord, ägare Oh my management.

    2019 gick Jonna Burefjord från en trygg anställning till att bli egenföretagare. Sedan kom pandemin.

    Även om det har varit utmanande, både ur perspektivet att vara egenföretagare, men också att pandemin kom, så har jag hela tiden varit positiv och haft en framtidstro.

    Jonna Burefjord driver två bolag. I det ena utvecklas en ny rekryteringsplattform. Det andra går bland annat ut på att hyra ut HR-konsulter till företag.

    – Men jag fick tänka om lite, eftersom företag under pandemin har fokuserat på lite annorlunda HR-frågor, som hur man ska hantera konsekvenser av pandemin, till exempel permitteringar eller kring arbetsmiljö.Lösningen för Jonna Burefjords del blev att sälja en annan kompetens: projektledning.

    – Som företagare måste man ha is i magen, men det betyder inte att man ska sitta i soffan och käka popcorn. Det handlar om att synas – det spelar ingen roll hur bra du är om du inte får kunderna på kroken, säger Jonna Burefjord och fortsätter:

    – Du ska heller inte säga att du är bra på allt, för det är ingen. Försök istället att hitta kompetensområden som du är duktig inom, och använd det. Det handlar om att vara flexibel.

    Läs mer >> Stor enkät: 10 arbetsgivare om stödet i hemarbetet

    Läs mer >> Så funkar det: Hemmajobb

    Klara Stefansson

    Senaste nytt

    Prenumerera på vårt nyhetsbrev och läs om arbetsliv, lön, karriär och fackliga frågor – varje onsdag direkt i din inkorg.

    Senaste nytt

    SPANING

    Tvingas till träning på arbetstid

    Allt fler av alla som jobbar har hälsofarligt låg ko...

    19 november, 2024

    PSYKISK OHÄLSA

    Rekordmånga blir sjuka av stress – dubbel ...

    Oavsett yrke löper kvinnor dubbelt så hög risk att b...

    19 november, 2024

    HÅLLBARHET

    Nytt nätverk ska sätta klimatet på agendan

    Klimatet är en facklig fråga – men hur gör man för a...

    18 november, 2024

    DEBATT

    Replik: Dags att komplettera HR-avdelninga...

    Utmaningen att ”kunna allt” finns i flera profession...

    15 november, 2024

    Läs även

    ARBETSMILJÖ

    Jobbkonflikter tung riskfaktor för sjukskr...

    Kvinnor som upplever konflikter på jobbet har mer än...

    12 november, 2024

    PORTRÄTT

    Caroline Farberger: "Jag bar ständigt den ...

    När Carl blev Caroline såg hon för första gången kvi...

    8 november, 2024
    AKTUELLT

    Misstänkt mordförsök på socialkontor

    En person har skadats i vad polisen rubricerar som mordförsök. Händ...

    29 oktober, 2024

    ARBETSMILJÖ

    Över hälften av personalvetarna upplever j...

    Majoriteten personalvetare vittnar om hög arbetsbela...

    29 oktober, 2024