• 17 oktober, 2025
    DEBATT

    Studenter har rätt till kvalificerade studievägledare

    Trots att det finns en etablerad utbildning tillsätts ofta studie- och yrkesvägledartjänster med personer med annan utbildning. ”Tyvärr tyder mycket på att många studenter inte får den hjälp de verkligen behöver”, skriver Sofia Lopes Arespång.

    Porträttbild på Sofia Lopes Arespång och en bild på en student i ett bibliotek.

    Sofia Lopes Arespång anser att studenter inte får den hjälp de verkligen behöver.

    Foto: Unsplash & Privat

    Som utbildad yrkes- och studievägledare känner jag ett ansvar att lyfta en fråga som många studenter möter på sin väg genom utbildningssystemet: kvaliteten på studievägledningen vid våra universitet och högskolor. För studenter som står inför viktiga val om sin situation och framtid är det avgörande att få rätt stöd och vägledning. Tyvärr tyder mycket på att många inte får den hjälp de verkligen behöver.

    En aspekt som behöver uppmärksammas är att tjänster inom studievägledning ibland tillsätts av personer som saknar den specifika utbildning som tjänsten egentligen kräver. Det finns faktiskt en etablerad universitetsutbildning för att förbereda individer för just denna yrkesroll, och det är något vi borde ta hänsyn till när vi talar om studievägledningens framtid.

    Sedan 2025 är det ett krav att våra skolbibliotek ska bemannas med utbildade bibliotekarier. På samma sätt skulle vi behöva en lagstiftning som säkerställer att personer som arbetar som studievägledare har den nödvändiga utbildningen och kompetensen för att kunna ge studenter den bästa tänkbara vägledningen. Vi har redan en relevant utbildning för studievägledare på universitetsnivå, och det är viktigt att denna utbildning tas tillvara på ett bättre sätt.

    Det finns en vanlig missuppfattning om vad studievägledning egentligen innebär. Det handlar inte om att fatta myndighetsbeslut, utan om att erbjuda individuell rådgivning och stöd. Och på så sätt bidra till en mer hållbar och framgångsrik studie- och yrkesbana för varje enskild student.

    För att detta ska vara möjligt måste vi skapa förutsättningar för att vägledarna får tillräckligt utrymme för samarbete och dialog med studenterna – utan att fastna i administrativ tröghet. Det är inte ovanligt att studievägledarrollen tillsätts av administrativa chefer som definierar rollen utifrån egna föreställningar snarare än att basera den på den kompetens som krävs för att ge studenter den vägledning de förtjänar.

    Studievägledning är inte bara en administrativ funktion; det är en pedagogisk process där vägledaren hjälper studenten att navigera sina framtida val och fatta informerade beslut. För att kunna göra det på bästa sätt behövs rätt kompetens och utbildning. Därför är det viktigt att vi säkerställer att personer som tillsätts i dessa roller har den specifika utbildning som verkligen förbereder dem för uppdraget, och att vi inte låter administrativa uppgifter eller andra faktorer ta fokus från den vägledande och stödjande roll som en studievägledare ska ha.

    Jag vill understryka att jag har stor respekt för de som arbetar som studievägledare, många med ett stort engagemang och ett genuint intresse för att hjälpa studenter. Samtidigt ser vi att tjänster ibland tillsätts av personer utan den formella utbildningen i yrket, vilket kan innebära att vägledningen inte får den kvalitet som studenterna har rätt att förvänta sig. I många fall definieras tjänstens innehåll och ansvar mer utifrån organisatoriska behov än från ett pedagogiskt perspektiv, vilket gör att vägledningen inte alltid blir så effektiv som den skulle kunna vara.

    Jag vill betona att många av de som i dag arbetar som studievägledare gör sitt jobb med stort engagemang. Det handlar inte om att kritisera enskilda personer utan att belysa det faktum att de strukturer vi har i dag inte alltid stödjer vägledarnas arbete på bästa sätt. Vi behöver skapa förutsättningar där vägledare kan fokusera på sitt pedagogiska uppdrag och ha tillräcklig kompetens för att verkligen kunna stötta studenter på bästa sätt.

    För att förbättra situationen behöver vi ställa oss frågor om hur vi kan skapa en tydligare och mer strukturerad vägledning. Finns det nationella riktlinjer för vem som får arbeta som studievägledare? Hur ser processen ut för att tillsätta vägledare inom högre utbildning? Och vad gör UHR (Universitets- och högskolerådet) för att säkerställa att rätt kompetens används på rätt ställen?

    Studenterna har rätt till kvalificerad vägledning, och det är vår skyldighet att säkerställa att de får den bästa möjliga stödet för att fatta viktiga beslut om sin framtid. Genom att prioritera detta kan vi skapa en investering både för individerna och för samhället i stort. Låt oss arbeta för att skapa en nystart inom studievägledning, där rätt kompetens möter de behov våra studenter har.

    Sofia Lopes Arespång, studie- och yrkesvägledare med examen från Malmö universitet

    Senaste nytt

    Prenumerera på vårt nyhetsbrev och läs om arbetsliv, lön, karriär och fackliga frågor – varje onsdag direkt i din inkorg.

    Senaste nytt

    SACO

    Sofia Rydgren Stale blir ny Saco-ordförande

    Nu är det klart. Sofia Rydgren Stale valdes till ny ...

    13 november, 2025

    PORTRÄTT

    Utredaren som har konsten som helande kraft

    Mycket går på känsla och engagemanget har ett pris, ...

    13 november, 2025

    LIKABEHANDLING

    HR-direktören om ålderism: ”Politikerna må...

    "Det är avgörande att politiker och medier förs...

    11 november, 2025

    LÖN

    Så stort är lönegapet mellan kvinnor och män

    Löneskillnaden mellan kvinnor och män uppgick till 1...

    10 november, 2025

    Läs även

    ÖPPET BREV

    ”Ensidig skuldbeläggning av arbetslösa”

    Tea Sahlberg i ett öppet brev till arbetsmarknadsmin...

    24 september, 2025

    DEBATT

    ”Lagar som ska skydda våra rättighet...

    Många lagar om arbetstagares rättigheter är tandlösa...

    5 september, 2025

    DEBATT

    Öppet brev: Vill Socialstyrelsen försämra ...

    I Socialstyrelsens målbild för vårdcentralernas arbe...

    19 juni, 2025

    KRÖNIKA

    Krönika: För strikta regler kan ge omänskl...

    Vårt inrutade samhälle riskerar att göra oss mindre ...

    9 juni, 2025