Villa, volvo och vovve

Sedd av 139

Akademikern. Chefsutbildning, checklistor, täta samtal med medarbetarna under ledigheten. Personalvetaren Susanna Bestelid leder Volvo cars satsning på att bli en föräldravänlig arbetsplats.

Senast ändrad 15:09, 5 Jun 2018
1 av 5 Foto: Emelie Asplund.
Susanna Bestelid.
2 av 5 Foto: Emelie Asplund.
Magnus Knutsson och Rickard Håkansson är nyblivna chefer som får gnugga in kunskapen om vad medarbetare som är föräldrar har för rättigheter.
3 av 5 Foto: Emelie Asplund.
Susanna Bestelid är själv förälder och uppskattar företagets flexibla syn på arbetstider.
4 av 5 Foto: Emelie Asplund.
Gustaf Klefbom har valt att ta långa föräldraledigheter. ”Det kommer att komma många chanser i karriären, men med barnen har man bara en chans”.
5 av 5 Foto: Emelie Asplund.
Johanna Ekelund (th) stöttar chefer i frågor om att kombinera arbete och familjeliv.

"Volvo cars ser mycket positivt på föräldraledighet. Håller ni med om det?" 

Det är torsdag eftermiddag och på Volvo cars utanför Göteborg svarar 22 nyblivna chefer unisont ja på kursledarens fråga. 

– Vad är det vi gör som är så bra då? 

Det tar en stund, men snart kommer cheferna i gruppen på flera exempel: Den generösa kompletterande föräldraersättningen är ett. Ett tillåtande regelverk ett annat. Men också tillgången till guidelines och checklistor som alla kan ta del av på företagets HR-portal. 

Att ta väl hand om medarbetare som bildat familj är en viktig del i den två dagar långa utbildning i arbetsrätt och företagskultur som alla nya chefer på Volvo cars måste gå. Förutom en introduktion i föräldraledighetslagen och företagets egna riktlinjer har deltagarna fått göra övningar om hur man bemöter en anställd som vill hinna med förskolehämtningar, måste vara hemma med sjuka barn eller jobba hemifrån för att få ihop familjelivet. Tanken är att företagets syn på föräldraskap ska nå ut till alla delar av verksamheten i Sverige. Från huvudkontoret i Göteborg till komponentfabriken i Olofström.

 

En solig promenad bort från utbildningslokalen, har Susanna Bestelid sin arbetsplats. Som chef för HR-avdelningens enhet Employee affairs är hon ansvarig för utbildningen för de nya cheferna. Det var också hon som 2012 tog fram Volvo cars riktlinjer för föräldraledighet. Men att vara en föräldravänlig arbetsplats handlar inte bara om att ta hand om sina föräldralediga medarbetare, utan också om att stödja personalen att göra de anpassningar som krävs för att kunna hantera både familjen och karriären när de är tillbaka på jobbet och ska få ihop livspusslet. 

– Det är ju en viktig del i livet att vara förälder. Det ska vara en självklarhet att det ska fungera med arbetet. I de jobb där möjligheten finns så är vi väldigt flexibla med hur man vill lägga upp sin arbetstid, säger Susanna Bestelid. 

Goda förutsättningar för föräldrar är inget nytt på Volvo. Företaget införde redan år 2000 föräldralön till sina anställda, långt innan det var ett begrepp i kollektivavtalet och som ett av de första industriföretagen i Sverige. Numera ser man till att den föräldralön som man erbjuder har ännu generösare regler än vad som står i dagens kollektivavtal. Sedan några år tillbaka får föräldralediga anställda också full bonus. Ett beslut som kom till efter att den lokala akademikerföreningen drivit frågan. 

Från företagets synvinkel handlar den positiva inställningen till föräldraskap i grunden om att kunna konkurrera om den bästa arbetskraften. Att få den att komma till företaget, men också att stanna kvar. Arbetskraft som ofta är precis mitt i den fas i livet då vi också skaffar familj. 

– Ett av våra viktigaste mål är att vara en attraktiv arbetsgivare. Vi behöver locka till oss rätt talanger för att säkerställa att vi har de innovationer och de nytänkare vi behöver.

Susanna Bestelid lyfter upp sin överfulla skinnväska på axeln och går till fikarummet. Sedan något år tillbaka sitter hon och resten av HR-avdelningen i ett aktivitetsbaserat kontor. Väskan innehåller allt hon kan behöva under dagen, när hon rör sig mellan möten och eget arbete. 

Under sina 16 år på Volvo cars har hon gått från att vara praktikant till chef över 13 personer och ytterst ansvarig för hur företaget arbetar med att respektera arbetstagarnas rättigheter. Under tiden har hon fått två barn och gått igenom två föräldraledigheter. 

På Volvo cars finns många exempel på höga chefer som blivit befordrade både som föräldralediga och gravida. Att vara gravid, eller att ha ansvar för en familj, ska aldrig vara något hinder, varken för att avancera i karriären eller för att få en anställning. 

– Vi vill ha rätt mindset och göra rätt från början. Erfarenhet kompetens och prestation, det är det som ska vara basen för våra beslut, säger Susanna Bestelid. 

 

Personalvetaren Johanna Ekelund är en av dem som i sitt dagliga arbete jobbar för att förverkliga Volvo cars strategier kring föräldrar. Som HR business partner stöttar hon chefer i HR-frågor, bland annat de som gäller föräldraledighet, flexibilitet och deltidsarbete. 

Nu är hon själv gravid med sitt andra barn. Ett faktum som hon har kunnat använda när hon utbildar chefer i intervjuteknik inför nyanställningar. 

– Sist använde jag mig själv som exempel och frågade ”skulle ni anställa mig”. De som gick utbildningen svarade att ”det är klart att vi hade anställt dig om du hade haft rätt kompetens.”. De vågade väl inget annat, säger Johanna Ekelund och skrattar. Men jag tycker också det visar på att det finns en stor mogenhet kring de här frågorna. 

Andra delar i föräldravänligheten kräver fler påminnelser. Föräldra-ledighetslagen ger många rättigheter som borde vara självklarheter, men som inte alltid är det. 

 – Från cheferna får jag en del frågor om rätten till samma tjänst efter föräldraledigheten. Där är vi väldigt tydliga från vår sida: du har rätt till samma tjänst som du hade innan föräldraledigheten, såvida det inte har skett en omorganisation. 

Johanna Ekelund ser också till att ha lite extra koll under lönerevisionerna för de medarbetare på hennes avdelningar som är föräldralediga. 

– Vi är väldigt tydliga med att den som är föräldraledig inte får halka efter i löneutvecklingen och att cheferna följer våra riktlinjer gällande lönesamtal och lönepåslag. Man ska ha lönesamtal även om man är hemma och bli lönesatt som om man arbetade, säger hon. 

 

På översta våningen i Volvo cars huvudbyggnad sitter företagets finansiella avdelning. Här råder stränga säkerhetsregler, inte ens de andra som jobbar i huset kan komma in genom dörren utan att någon öppnar inifrån. 

En av dem som jobbar här är Gustaf Klefbom, 37 år och nybliven tvåbarnspappa. Med första barnet var han hemma från jobbet i åtta månader. 

– Jag tog en ganska lång ledighet, men upplevde inte alls att det var någon som höjde på ögonbrynen. Tvärtom var det många som uppmuntrade mig att ta den tiden. 

Vid jul är planen att han ska gå hem igen. Även då tänker han stanna hemma i åtta månader. Gustaf Klefbom uppskattar att Volvo cars betalar ut bonus och kompletterar föräldraförsäkringen med föräldralön. Men det viktigaste tycker han är den positiva attityden.  

– Jag vet ingen som har blivit straffad för att ha tagit föräldraledigt. Tvärtom vet jag många som har tagit ett kliv upp när de har kommit tillbaka. Hade det varit tvärtom hade jag nog tänkt två gånger, säger han. 

I Volvo cars guide till chefer med föräldraledig personal står att chefen och medarbetaren gärna ska ha flera samtal innan ledigheten börjar. Dels om hur kontakten ska se ut under tiden borta från jobbet, men också vad medarbetaren vill göra när hen kommer tillbaka. Även om man har rätt att komma tillbaka till samma tjänst passar många på att frivilligt byta efter ledigheten. 

Innan Gustaf Klefbom gick på sin första föräldraledighet var han chef för tolv personer. Men i sina samtal med chefen inför ledigheten berättade han att han ville göra något annat efter de åtta månaderna. En anledning var att han ville kunna släppa tankarna på arbetsuppgifterna helt när han gick hem. 

Eftersom han snart ska vara föräldraledig igen har han under året arbetat med ett tidsbegränsat projekt, som expert utan personalansvar. Men han utesluter inte att han i framtiden kan vilja vara chef igen. 

– Jag är öppen för allt. Men under den här yngsta småbarnstiden är det skönt att inte ha personalansvar. Nu är jag flexibel på ett annat sätt och kan enklare sitta och jobba på kvällarna i stället för att alltid vara på plats under kontorstid. 

 

Susanna Bestelid är stolt över Volvo cars arbete med att hjälpa medarbetarna att få ihop livspusslet. Men trots en stor flexibilitet i arbetstider och arbetsställe kan själva arbetsmängden ofta bli för stor. Och då kan flexibiliteten i sig göra att det är svårt att dra gränser mellan arbetstid och fritid. Så är det för henne själv och för många av företagets medarbetare. 

– Vi har ibland arbetstoppar och är en global organisation som arbetar i olika tidszoner. Det gäller att säkerställa att det blir en bra balans, vi kan inte vara tillgängliga jämt. Där behöver vi stärka ledarskapet i att sätta ramar, säger hon. 

Även om Volvo cars satsar på att vara ett föräldravänligt företag, fungerar det inte likadant i hela världen. Företaget försöker föra in en mer svensk syn på föräldraskap och karriär, om än med små steg. Ett exempel är USA, där företaget nyligen infört kompletterande föräldralön för de anställda i sitt säljbolag: sex veckor för kvinnor och 10 dagar för män. Långt ifrån svenska nivåer. Men också mer än vad som är standard i USA. 

Inom den internationella organisationen flyttar många runt mellan länderna. Susanna Bestelid tycker att det är viktigt att ta tillfället i akt att utbilda chefer som kommer till Sverige. 

– Bara vi kommer till Belgien märker vi att det är stor skillnad i synsätt. De chefer som arbetar några år i Sverige tar förhoppningsvis med sig en positiv syn på föräldrar när de vänder tillbaka till sina hemländer.  

Text: Johanna Kvarnsell, Akademikern. 

Reportaget ovan är en del av magasinet Akademikern 3 2018. Läs hela tidningen som PDF här! 

up 106