Samarbete mellan förbund - en bra inkörsport

Sedd av 162

Arbetsmarknad. Obehöriga lärare har rätt till kvalificerat fackligt stöd – det anser Akademikerförbundet SSR och Lärarnas Riksförbund som nyligen har ingått ett samarbetsavtal. Yvonne Skattberg är en av lärarna som har tecknat ett medlemskap.

Senast ändrad 15:19, 6 Sep 2019
Foto: Orlando G Boström.
”Samarbetet är en jättefin möjlighet för oss som inte ännu har en legitimation”, säger Yvonne Skattberg.

Det var i början av juni i år som Akademikerförbundet SSR och Lärarnas Riksförbund meddelande att de har slutit ett samarbetsavtal i syfte att stärka det fackliga stödet för obehöriga lärare. 

Bakgrunden till avtalet är den akuta lärarbristen som råder i hela landet och det faktum att det i dag finns cirka 30 000 verksamma lärare som saknar lärarexamen.  

Även om förhoppningen på sikt är att komma till rätta med det här förhållandet tycker både Akademikerförbundet SSR och Lärarnas Riksförbund att det är viktigt att denna grupp obehöriga lärare, som i många fall har en akademisk utbildning, får ett akademikerförbund att kunna vända sig till.

– För oss är det självklart att obehöriga lärare med akademisk utbildning inom Akademikerförbundet SSR:s rekryteringsområde ska vara med hos oss, sade Heike Erkers, förbundsordförande i Akademikerförbundet SSR, i en kommentar till det nya samarbetsavtalet. 

I korthet innebär avtalet att Lärarnas Riksförbund kommer att ansvara för alla avtalsförhandlingar samt ge facklig service i frågor som rör löne- och anställningsvillkor. Akademikerförbundet SSR å sin sida kommer att svara för medlemsförmåner och medlemservice. De kommer även att rekommendera SSR-medlemmar med läraranställning, som har uppnått behörighet, att söka medlemskap i Lärarnas Riksförbund.

Yvonne Skattberg är en av de lärare som har valt att tecknat ett medlemskap inom ramen för samarbetet. Hon har en akademisk utbildning och har de senaste fyra åren jobbat som mellanstadielärare i NO och engelska. Men då hon ännu inte har någon lärarlegitimation har hon inte haft möjligheten att gå med i ett fack som har kunnat representera hennes profession. Därför blev hon väldigt glatt överraskad när hon fick höra om den här möjligheten. 

– Det här samarbetet blir en inkörsport till ett fackförbund där min arbetssituation är representerad, säger hon. 

Yvonne Skattberg har en bakgrund som komiker och föreläsare och berättar att det är hennes dotters förtjänst att hon nu har sadlat om och blivit lärare. 

– Min dotter har en ADHD-diagnos vilket gjorde att hon hade väldigt svårt att klara av skolan. Men eftersom jag var frilansande komiker och jobbade kvällar kunde jag ofta vara med henne på lektionerna. Jag fick även undervisa henne mycket hemma. Det här gav mig en inblick i skolans värld och när jag senare behövde en extrainkomst började jag vikariera som lärare, säger hon. 

I dag jobbar Yvonne Skattberg heltid som lärare och hon berättar att hon på sikt har som mål att läsa in en lärarlegitimation.

– När den dagen kommer ser jag det som väldigt viktigt att ha någon att prata med, så att jag vet hur jag ska gå vidare och vad jag ska tänka på. Tidigare har jag inte haft något förbund som har förstått min arbetssituation, men nu har jag det vilket känns jättebra, säger hon.

Överlag tycker Yvonne Skattberg att det fackliga engagemanget är viktigt och hon hoppas att fler obehöriga med läraranställning kommer att teckna medlemskap. 

– Det är så otroligt viktigt att organisera sig genom ett förbund. Det ger så himla mycket, för alla. Och givetvis är det angeläget att få vara med i ett förbund som representerar den yrkeskår och den arbetssituation man har, säger hon. 

up 45