Så kopplar du av på semestern i coronatider

Sedd av 219

Arbetsmiljö. Ställ in autosvar på mejlen och lägg undan jobbtelefonen. Semestertipsen brukar vara sig lika från år till år. Men hur loggar man egentligen ut på bästa sätt från hemmakontoret dit många har förpassats under pandemivåren?

Senast ändrad 11:28, 3 Jul 2020
Foto: Annika Clemens.
Det saknas forskning om hur vi påverkas av semestern, men Hugo Westerlund vid Stressforskningsinstitutet delar ändå med sig av några tips.

Sällan har väl semestersituationen varierat så mycket mellan olika yrkesgrupper som i år.

Vissa har redan varit permitterade i flera månader. Andra kanske inte får semester alls för att de behöver täcka upp i den pressade vården. Ytterligare andra har till och med förlorat sitt jobb. Och många har semester som vanligt, men går hem från kontoret som de senaste månaderna också har varit just hemma.

Vanligtvis brukar experterna tipsa om att lägga undan mobilen och sätta autosvar på mejlen under semestern för att kunna koppla av ordentligt och slippa jobbstressen. Men hur lätt är det att känna sig ledig när kontoret är hemma?

För den som har suttit hemma och jobbat räcker det kanske inte att sätta autosvar på mejlen.

– Man brukar säga att det är bra att göra saker som bryter mot vardagen när man tar semester. Det kan möjligen bli svårare om man har suttit hemma och jobbat, säger Hugo Westerlund, professor och ställföreträdande föreståndare för Stressforskningsinstitutet vid Stockholms universitet.

– Vissa kanske till och med har suttit på landstället och jobbat. Det kan naturligtvis göra att den här symboliska betydelsen som finns att man kopplar av på landet har brutits. 

Han tipsar om att göra något symboliskt när man slutar arbeta. Vad det är kan variera från person till person.

­– Kanske måste man vara lite mer medveten. Kanske har man öppnat en dammlucka som gör separationen mellan jobb och ledighet lite svårare.

För att verkligen kunna koppla av, även för dem som har jobbat hemma senaste tiden, eller till och med på landet, föreslår Hugo Westerlund att man gör något speciellt som markerar att jobbet är slut.

– Jag tror att man ska göra något symboliskt som markerar att nu är det semester. Exempelvis kan man ska plocka undan sina arbetssaker så att kontoret inte ligger framme.

Man kan göra på liknande sätt med semestern som vissa har gjort varje arbetsdag under coronatiden. De går en promenad på morgonen innan de börjar jobba och en till promenad när arbetsdagen är slut, på liknande sätt som man går till och från jobbet.

– Det funkar säkert inte för alla, men alla kan hitta sådana små symboler som fungerar för en själv. Det kan vara väldigt individuellt.

De generella råden som ges inför semestrar handlar om att meddela chefen och kollegor att man inte kommer att läsa mejl, att stänga av jobbtelefonen. För den som blir stressad av att inte ha koll på mejlen alls under flera semesterveckor är det bra att bestämma hur ofta och hur länge man ska kolla mejlen.

Men råden är inte baserade på forskning, poängterar Hugo Westerlund, utan snarare på sunt förnuft.

Det finns nämligen knappt någon forskning alls om hur semestern påverkar vår hälsa. En sådan studie skulle kräva att man jämför en grupp människor som har semester med en grupp som inte har semester.

– Jag tror att det skulle vara väldigt svårt att få människor att ställa upp i en sån studie.

Trots bristen på forskning finns ändå några generella råd som kan vara bra att ta med sig:

  1. Kom överens med arbetsgivare och familj hur tillgänglig du ska vara under semestern
    En del vill koppla bort mejl och telefon helt. Andra vill ha lite koll, det varierar från person till person. Men se till att bestäm dig för en speciell tid att gå igenom mejlen så att telefonen inte plingar oavbrutet. Det gör att man inte får den paus från arbetet som man kan behöva. ”Man måste också tänka på sin omgivning, familjen kanske inte tycker att det är trevligt att man tar upp telefonen hela tiden och svarar på jobbmejl”, säger Hugo Westerlund.
  2. Rimliga förväntningar
    Ha rimliga förväntningar på vad du hinner med. Det handlar trots allt om ett fåtal veckor semester. Även om det finns mycket du skulle vilja hinna med så är det bra att planera med måtta så att du inte blir besviken för det som inte hinns med.
  3. Gör något annorlunda
    Den lilla forskning som finns om semester visar att det är bra att göra något som bryter mot vardagen. ”Det finns ett litet empiriskt underlag, men det finns en rimlighet i det. Om man bara är passiv kanske det inte blir så mycket vila, men om man engagerar sig i något som bryter mot vardagen kan det vara bra", konstaterar Hugo Westerlund.
  4. Håll i gång
    Det finns också en risk med långa semestrar. Man kan komma in i dåliga hälsovanor som fysisk passivitet och överdriven alkoholkonsumtion. ”Många dricker mer när de är lediga. Det är något man bör vara vaksam på, det kan vara hälsoskadligt och kan även i vissa fall leda till andra problem", säger Hugo Westerlund.
up 40