Lyckad satsning på digitala event

Sedd av 42

HR. Det årliga eventet HR NU fick ställas in på grund av pandemin. I stället lägger Sveriges HR förening ut de inbjudna talarna digitalt och bjuder in till diskussion. Gensvaret har varit över förväntan.

Senast ändrad 11:33, 4 Maj 2020
Foto: Sveriges HR förening.
Elin Widmark är glad över det stora gensvaret.

– Det är väldigt kul att se det stora gensvaret, säger Elin Widmark, kommunikations- och marknadsansvarig på Sveriges HR förening.

Den 7 maj skulle eventet ha hållits för cirka hundra betalande deltagare. Men coronaviruset kom och föreningen fick tänka om. I stället för att bara ställa in valde föreningen att lägga ut varje talare i ett separat webbinarium och därefter bjuda in alla intresserade till en diskussion över internet.

Varannan torsdag våren ut släpps ett nytt webbinarium. Alla som vill får delta utan kostnad. Två släpptes redan förra veckan och intresset har varit stort.

– När vi gick ut med att eventet blev digitalt och att man kan delta kostnadsfritt anmälde sig 600 redan första dagarna för att få löpande uppdateringar om webbinarsläpp. I nuläget har vi runt det dubbla. Normalt sett kommer cirka hundra personer när vi arrangerar HR NU.

Föreningen har valt att inte sätta någon gräns på antalet deltagare för att så många som möjligt ska ha möjlighet att vara med.

Årets tema är medarbetarskap. Anna Grzelec har redan talat om kreativitet och Mike Florette om hjärnan och digitalisering. I samband med att varje webbinarium läggs ut släpps också tidpunkt för uppföljande diskussion.

Några av kommande talare är konsulten Anders Lind, pitch-drottningen Jenny Lindblad och Frida Mangen som driver Agila HR-podden. Några ämnen som kommer upp under våren är engagemang hos medarbetarna under förändringsarbete och HR-arbete på stora myndigheter.

up 66