”Chefernas arbetsmiljö är alarmerande”

Sedd av 85

Arbetsmiljö. Det råder stora arbetsmiljöbrister inom äldreomsorgen – chefernas situation är inget undantag. Det visar Arbetsmiljöverkets pågående tillsynsarbete.

Senast ändrad 16:27, 26 Feb 2019
Foto: Arbetsmiljöverket.
Peter Burman är regionchef på Arbetsmiljöverket och ansvarig för inspektionsinsatsen.

– Situationen för enhetscheferna är alarmerande, säger Peter Burman som är regionchef på Arbetsmiljöverket och ansvarig för inspektionsinsatsen. 

Det var under hösten 2017 som Arbetsmiljöverket inledde en nationell tillsyn av äldreomsorgen i syfte att minska den höga sjukfrånvaron och antalet arbetssjukdomar, belastningssjukdomar och olyckor. Arbetet kommer att fortgå under hela 2019 och hittills har myndigheten gjort 1200 besök hos drygt 150 arbetsgivare. 

Fokus i tillsynen ligger på arbetsmiljön för omsorgspersonalen, däremot har man upptäckt stora brister även i enhetschefernas arbetsmiljö. Det berättar Peter Burman. 

– Redan vid en inspektion inom äldreomsorgen 2013 såg vi att risken för att enhetschefer drabbas av psykisk ohälsa var stor. Den insats vi gör nu visar att situationen fortfarande är lika alarmerande, säger han.

Bristerna finns både inom den organisatoriska och sociala arbetsmiljön där Peter Burman berättar att det råder en ohälsosam arbetsbelastning bland cheferna. 

– En hög sjukfrånvaro bland medarbetarna ökar givetvis också belastningen på cheferna. Hög personalomsättning, rekrytering och upplärning av vikarier är några av följderna, säger han. 

Ett av de utvecklingsområden som Arbetsmiljöverket nu pekar på utifrån tillsynen är därför att man måste göra en riskbedömning gällande chefernas arbetsmiljö.

–  Som arbetsgivare måste man skapa förutsättningar organisatoriskt för att man som chef ska kunna leda arbetet på ett vettigt sätt, säger Peter Burman och försätter: 

– Arbetsmiljöverket kan inte ställa krav på arbetsgivarna att de ska anställa fler chefer per medarbetare, däremot kan vi ställa krav på att man ska ha balans mellan resurser och krav för enhetscheferna. Fler chefer kanske inte alltid är lösningen. Det kan handla om att omfördela arbetsbördan på olika sätt, säger han.  

Han understryker att man som arbetsgivare nu måste ta krafttag för att undersöka och riskbedöma enhetschefernas arbetsmiljö. 

– Utifrån det här arbetet måste det vidtas åtgärder för att hantera den ohälsosamma arbetsbelastning som råder, säger han.

up 65