• 21 oktober, 2024
    DEBATT

    Replik: Modernisering av it-systemen pågår – men kräver tid och resurser

    Ett omfattande arbete för att förbättra systemen har påbörjats, men det måste ske gradvis, skriver Mattias Gustavsson på Statens servicecenter med anledningen av kritiken som har framförts mot föråldrade it-system. ”Förändring kan inte ske över en natt."

    Ett arbete för att förbättra it-systemen är redan påbörjat, skriver Mattias Gustavsson från Statens servicecenter i en replik.

    Foto: Statens servicecenter, Björn Larsson Rosvall/TT

    I sitt debattinlägg lyfter Mattias Gustafsson och Christer Hansson fram allvarliga och viktiga aspekter av hur föråldrade it-system påverkar arbetsmiljön för anställda på svenska myndigheter. Vi delar deras uppfattning om att alla anställda, oavsett funktionsvariation, ska ha tillgång till moderna, tillgängliga och rättssäkra digitala verktyg. Det är en grundförutsättning för att skapa en inkluderande arbetsplats där alla har samma möjligheter att utföra sina arbetsuppgifter.

    Vi vill dock betona att arbetet med att förbättra och modernisera it-stödet i statlig verksamhet redan är igång. Statens servicecenter och andra berörda myndigheter har under de senaste åren påbörjat ett omfattande arbete med att kartlägga och förbättra de system som används. Målet är att säkerställa att samtliga digitala verktyg lever upp till dagens krav på tillgänglighet och användarvänlighet.

    För att inte äventyra den dagliga verksamheten måste ett sådant byte ske gradvis och med omfattande tester.

    Att byta ut eller modernisera etablerade it-system är emellertid en komplex och resurskrävande process. Många av de befintliga systemen är integrerade med andra kritiska funktioner, vilket gör att en förändring inte kan ske över en natt. För att inte äventyra den dagliga verksamheten måste ett sådant byte ske gradvis och med omfattande tester för att garantera att de nya systemen är stabila och uppfyller samtliga lagkrav.

    Vad gäller tillgänglighet har Statens servicecenter och andra myndigheter redan vidtagit åtgärder för att säkerställa att befintliga system är så tillgängliga som möjligt. Det inkluderar utbildningsinsatser, stöd till användare med funktionsnedsättning och kontinuerliga dialoger med leverantörerna av systemen för att förbättra tillgänglighetsaspekter. Dessa insatser är dock bara en del av det långsiktiga arbetet.

    Vi uppskattar den konstruktiva kritiken och ser fram emot ett fortsatt arbete för att utveckla och implementera moderna system som lever upp till både tekniska och lagmässiga krav. Det är vår gemensamma målsättning att alla anställda, oavsett funktionsförmåga, ska kunna utföra sina arbetsuppgifter med stöd av tillgängliga verktyg.

    Mattias Gustavsson, avdelningschef för kundmöte, tjänsteutveckling och anslutning på Statens servicecenter

    Senaste nytt

    Prenumerera på vårt nyhetsbrev och läs om arbetsliv, lön, karriär och fackliga frågor – varje onsdag direkt i din inkorg.

    Senaste nytt

    KRÖNIKA

    Krönika: ”Nedlåtande moralism mot palestin...

    Frågan om palestiniers rättigheter är så känslig att...

    31 oktober, 2024
    AKTUELLT

    Misstänkt mordförsök på socialkontor

    En person har skadats i vad polisen rubricerar som mordförsök. Händ...

    29 oktober, 2024

    ARBETSMILJÖ

    Över hälften av personalvetarna upplever j...

    Majoriteten personalvetare vittnar om hög arbetsbela...

    29 oktober, 2024

    FÖRBUNDET

    Han blir ny biträdande förbundsdirektör

    Markus Furuberg har utsetts till ny biträdande förbu...

    25 oktober, 2024

    Läs även

    DEBATT

    Debatt: Förlegade it-system skapar stress ...

    Arbetsförmedlingen och andra myndigheter använder et...

    7 oktober, 2024

    ARBETSMILJÖ

    Etiska dilemman vanligare på jobbet

    Den politiska polariseringen kan vara en orsak till ...

    3 oktober, 2024

    DIGITALISERING

    Allt fler använder AI på jobbet

    Skulle du vända dig till en AI-terapeut för råd elle...

    30 september, 2024

    ARBETSMILJÖ

    ”Ta tillbaka 90-talets time management-kur...

    Vilka kommunikationskanaler ska vi ha och när ska vi...

    23 september, 2024