Gå till innehållet

Regeringens arbetsmiljöstrategi ”en besvikelse”

Regeringen har beslutat om en ny arbetsmiljöstrategi för 2026–2031. Men det hade behövst mycket mer, anser Akademikerförbundet SSR som saknar tydlighet kring AI och skrivelser om våld i nära relation.

Uppdaterad onsdag den 3 juni.

Målet är att minska ohälsa, arbetsplatsolyckor och dödsfall på svenska arbetsplatser, skriver regeringen i ett pressmeddelande.

På tisdagen presenterade regeringen en ny arbetsmiljöstrategi. Den tar sikte på de stora förändringar som påverkar arbetslivet, såsom digitalisering, klimatomställning, demografiska förändringar och ett försämrat säkerhetsläge.

Sambandet mellan arbetsmiljö, psykisk hälsa och suicidprevention uppmärksammas i strategin, något Akademikerförbundet SSR tycker är positivt och påpekar att det förbundet kallar ”den långsamma döden” genom stressrelaterad ohälsa måste få samma uppmärksamhet som arbetsplatsolyckor och dödsolyckor.

Förbundet uppskattar också att regeringen tydligt lyfter parternas ansvar samt skyddsombudens roll.

Regeringen missar chansen.

Heike Erkers, förbundsordförande i Akademikerförbundet SSR

Däremot efterlyser Akademikerförbundet SSR tydlighet om införandet av AI på jobbet då många arbetsplatser inför nya arbetssätt utan tydliga regelverk och riskbedömningar om hur arbetsmiljön påverkas.

Förbundet saknar även tydliga skrivningar om att våld i nära relation också är en fråga för arbetsplatsen.

– Regeringen missar chansen, säger ordförande Heike Erkers i ett pressutskick.

– Våld stannar inte i privatlivet, det följer med in på jobbet. Det påverkar hälsa, arbetsförmåga och hela arbetsmiljön. Därför måste vi börja se våld i nära relationer som en arbetsmiljöfråga och något chefer behöver börja arbeta med.

Regeringens strategin bygger på fyra delmål: ett hållbart, hälsosamt, tryggt och innovativt arbetsliv. Bland ambitionerna finns att fler ska kunna arbeta ett helt yrkesliv, att den psykiska ohälsan och sjukfrånvaron ska minska samt att våld, hot, trakasserier och diskriminering ska förebyggas. Regeringen lyfter också fram behovet av att arbetsmiljöperspektivet integreras när ny teknik införs och i den gröna omställningen.

En central del av strategin handlar om att förebygga dödsolyckor i arbetslivet. I genomsnitt omkommer en person varje vecka till följd av arbetsrelaterade olyckor i Sverige, enligt regeringen.

– Ingen ska behöva dö på jobbet. Regeringens arbetsmiljöstrategi och de förstärkta uppdragen till Arbetsmiljöverket är viktiga steg för att förebygga allvarliga olyckor, stärka det systematiska arbetsmiljöarbetet och skapa en tydligare nationell samordning i de mest riskutsatta branscherna, säger Johan Britz i ett pressmeddelande.

Arbetsmiljöverket får en samordnande roll i genomförandet av strategin och ska samarbeta med bland andra Försäkringskassan, Socialstyrelsen, Transportstyrelsen, arbetsmarknadens parter, forskare och civilsamhället.

En första redovisning av arbetet ska lämnas till regeringen senast våren 2029.

Mer att läsa

Sofia Iconomidou, verksamhetschef på Björklingegården

Socialt arbete

Förväntningar i osynk med verkligheten

”Man lämnar över det mest värdefulla man har till någon annan.”