Personer som beviljats insatser som exempelvis plats på ett särskilt boende, bostad med särskild service, kontaktperson eller kontaktfamilj kan få vänta länge på insatsen. För att få reda på vad kommunerna gör eller planerar att göra för att komma till rätta med de långa väntetiderna har IVO därför granskat fem utvalda kommuner: Borlänge, Gävle, Karlskoga, Kristinehamn och Lindesberg.
Enligt den rapport som blivit resultatet, ”På väg att snabbare verkställa beslut”, ger kommunerna en samstämmig bild av situationen. Störst problem har de med att verkställa beslut när det gäller boende samt kontaktperson och kontaktfamilj. I det första fallet handlar det om att det saknas boendeplatser, något som enligt kommunerna framförallt orsakas av bristande framförhållning. En handläggare berättar att ”de väntetider som uppstår beror på att kommunen inte planerat för ökningen av antalet äldre och äldre-äldre”.
När det kommer till svårigheterna med att rekrytera kontaktpersoner och kontaktfamiljer menar flera att det dels saknas resurser, dels att det är svårt att få privatpersoner att ställa upp på denna typ av frivilliginsats.
Rapporten visar ändå på en positiv utveckling, eftersom alla fem kommuner har vidtagit åtgärder för att komma till rätta med de brister som medfört att det dröjer innan beslut blir verkställda.
Några av ”framgångsfaktorerna” har varit: En grundlig kartläggning av befintliga, men också kommande behov av boenden. En noggrann analys av de enskildas behov. God samverkan mellan dem som inom kommunen arbetar med rekrytering av privatpersoner och familjer och att aktivt arbeta med rekrytering för att få fram fler kontaktpersoner och kontaktfamiljer, till exempel genom att annonsera i olika medier och på kommunernas hemsidor, presentera uppdraget för studenter på socionomutbildningen och nyttja nätverk och kontakter som rekryteringsbas.
Text: Tim Andersson
Senaste nytt
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och läs om arbetsliv, lön, karriär och fackliga frågor – varje onsdag direkt i din inkorg.