9 juni, 2020

Krisläge: Pandemin ledde till stora utmaningar och mycket oro

Kära dagbok... Vi har följt tre läsare under våren då kollegor blev sjuka, akuta arbetsmiljöfrågor hopade sig och permitteringarblev verklighet.

aka-rep_3

Jonna Burefjord, Hanna Ljungberg och Linda Berg.

MARS

”Mycket av vårt krisarbete är riggat för en akut händelse som sedan går över”

Hanna Ljungberg, Huvudskyddsombud och ordförande för Akademikerförbundet SSR samt arbetsmiljösamordnare för Saco i Malmö stad:
”Sedan drygt fem år tillbaka jobbar jag fackligt på heltid i Malmö stad, mot kommunens alla förvaltningar. Pandemin påverkar mitt arbete jättemycket, bland annat sitter jag med i en grupp med fackliga som en gång i veckan träffar arbetsgivaren för att diskutera situationen. Det handlar om allt ifrån bemanningen inom hälsa, vård och omsorg till situationen inom tjänstesektorn där det ju tagit tvärstopp. Vi pratar om oron för ökat våld i nära relationer, för barn som riskerar att fara illa om skolorna stänger och för att det ska bli brist på handsprit och masker.
På kort tid har kalendern ställts om, vi får höras på telefon eller genom digitala lösningar och tvingas inse att vissa saker får läggas åt sidan så länge. Nu måste vi prioritera det som är akut.
Mitt arbete har gått över till något slags telefonväkteri och mejljour.
Det kommer in alla möjliga frågor, en del kan jag svara på själv, en del hänvisar jag till arbetsgivaren. Sådant som jag tänker kan beröra många tar jag med till den centrala krisledningen.
Från fackets sida behöver vi ge tydlig information, inte bara hänvisa till Folkhälsomyndighetens riktlinjer. Vi måste också skapa förutsättningar för att hålla i det här så länge det behövs. Mycket av vårt krisarbete är riggat för att vi ska hantera en akut händelse som sedan går över. Är något akut kan folk vara på tårna och alla hugger i, men det kan man ju inte ha som permanent lösning. Nu måste vi inse att vi har en ny verklighet.”

”Hur ska vi göra med rekryteringar och introduktion när vi inte har samma bemanning på kontoret som vanligt?”

Linda Berg, HR-ansvarig på godisproducenten Storcks svenska försäljningskontor:
”Jag jobbar på ett av världens tio största konfektyrbolag med globalt över 7 000 medarbetare. Här på försäljningskontoret i Sverige är vi 36 stycken.
Vi har tappat så gott som all försäljning på travel retail, det vill säga taxfree på flygplatser och båtar. Flera butiker inför också ’besöksstopp’, vilket gör att våra säljare inte kan komma dit för att sälja in kampanjer eller produkter. Än så länge flyter produktionen av godiset på som vanligt, i fabrikerna i Tyskland. Men vår försäljning påverkas förstås globalt. Folk som blir av med jobbet lägger kanske inte sina pengar på just godis.
I princip allt jag gör just nu har med corona att göra. Frågorna handlar om hur vi ska genomföra pågående rekryteringar och introduktion av nya medarbetare när vi inte har samma bemanning på kontoret som vanligt, och om hur vi ska hantera säkerheten på kontoret och för säljarna.
Jag tycker att det är svårt med alla avvägningar som behöver göras. En känner sig lätt villrådig. Å ena sidan tänker vi att vi måste ta det här på fullaste allvar och skydda våra anställda i största möjliga utsträckning, å andra sidan vill vi inte skrämma upp våra medarbetare och göra det här till en för stor grej om det inte finns behov av det. Det känns som om en lever lite grann i ett vakuum. Jag går och väntar på att det ska hända något och står i startgroparna, men jag vet inte när det kommer.”

”Jag försöker utnyttja alla kontaktytor för att hålla verksamheterna flytande”

Jonna Burefjord, ägare Oh my management:
”Jag har jobbat med personalfrågor i 15 år. Sedan ett år tillbaka driver jag två bolag. I det ena hyr vi ut HR-konsulter och stödjer företag med löpande HR-tjänstabonnemang med rådgivning online och via mejl. I det andra utvecklar vi en ny rekryteringsplattform.
I och med corona har många företags fokus flyttats från operationella HR-frågor till att hantera den här krisen. Det gör att vi tappar många uppdrag. Jag får också ägna mig mer åt onlinerådgivning och webinarutbildningar i stället för att som tidigare jobba mer i fysisk form.
Jag är så klart orolig för framtiden. Jag är nybliven entreprenör och ännu inte etablerad på marknaden. Jag ser att många avvaktar med rekryteringar för att se var det här hamnar någonstans. Men behovet av HR-stöd kommer ju inte att försvinna, däremot tror jag att det kommer att se ut på ett annat sätt. Vi kommer att se en ökad arbetslöshet och nya marknader. Jag försöker att utnyttja mitt nätverk och alla kontaktytor för att hålla verksamheterna flytande och ser till att hitta nya affärsmöjligheter.
Vi har inte samma kritiska läge som Stockholm har än, vi har inte så många konstaterat smittade i den här regionen. Vi kan röra oss, gå till kontoret, men även på mitt kontor i Gävle ser jag att många väljer att jobba hemifrån.”

APRIL

”Hur ska vi hantera riskgrupper och skyddsutrustning?”

Hanna Ljungberg, Malmö stad:
”Nu pratar man om att vi i Skåne kommer att ha vår topp när det gäller corona i slutet av maj och att det kanske planar ut framåt augusti, så framtidshorisonten skjuts allt längre fram.
En stor fråga som återkommer och som vi lyfter i alla sammanhang vi kan handlar om riskgrupperna. Vi tycker fortfarande att det saknas tydliga riktlinjer i Malmö stad kring hur man ska hantera dem. En annan fråga handlar om hur man ska prioritera när det gäller skyddsutrustning. En hel del av våra sociala verksamheter kan ju inte pausa, som socialsekreterare som gör hembesök. Där är instruktionerna än så länge att man ska hålla två meters avstånd och sköta handhygienen. Hur länge kommer man hålla kvar vid det? Det behöver finnas en beredskap. De scenarier vi inte hunnit tänka till kring i förväg kan bli väldigt akuta annars.
Arbetsgivaren har ansvar för arbetsmiljön. Min roll är att påtala, bevaka, vara ett bollplank och försöka lyfta de här sakerna. Det kommer väldigt många fler frågor till mig nu än annars. Det är svårt, man vänder sig till oss men det är ju inte vi som bestämmer. Vi försöker hjälpa till så att man som medarbetare ställer sina frågor på rätt sätt till arbetsgivaren.”

”En medarbetare har fått covid-19”

Linda Berg, Storck:
”Det har varit full rulle här de senaste dagarna. I förrgår fick vi besked om att en av våra medarbetare har bekräftad covid-19. Nu har vi försökt att kartlägga vilka av våra anställda som den här personen har träffat och i vilken omfattning. Vi har ett litet kristeam som normalt sett sköter andra eventuella kriser, nu sitter vi och spånar ihop. I det här fallet är det mest information som behöver komma ut eller samlas ihop.
Än så länge flyter verksamheten på, men det är bara att vänta och se. Styrelsen är hoppfull. Vi fick ett jättefint mejl från bolagets ägare, fullt av hopp, kärlek och värme till samtliga anställda i hela världen, där han skrev att det viktiga är att vi tar hand om varandra och är försiktiga.
I dagarna har vi haft konferens via en digital lösning. Även där kom det upp en del oro och frågetecken kring corona. Vi har behövt kommunicera ut svar kring det, och det är det jag som gör. Säljarna oroar sig för om de ska fortsätta jobba på som vanligt, de träffar jättemycket människor om dagarna. Nu när vi haft ett bekräftat fall är många extra oroliga.
Själv mår jag bra, men det går upp och ner. Ena dagen tänker jag att ’herregud, jag kommer dö’, och andra dagen är jag helt lugn.”

”Jag har permitterat mig själv”

Jonna Burefjord, Oh my management:
”Det är både upp och ner. Stundtals har jag otroligt mycket energi och har kontakt med kunder som är intresserade. Samtidigt är det många som avvaktar, man vill inte boka upp något för man vet inte hur det kommer att se ut framåt. Det skapar en osäkerhet för mig och mitt företag. Jag har en tjej anställd på deltid, mina andra konsulter har inga uppdrag nu.
Nu har jag permitterat mig själv och dragit ner på en del av mina kostnader. Till exempel gör jag min bokföring själv i stället för att betala en redovisningsfirma. Jag har också sagt upp min kontorsplats på ett kontorshotell i Gävle.
En del av min själ ligger i att vara ute hos kunder och ha personliga möten, och de uppdrag vi får bygger på en långvarig relation. Det tror jag inte att man kan få på samma sätt när man digitaliserar hela sin verksamhet. Däremot är det bra att vi enkelt kan hålla exempelvis föreläsningar i digital form, sådant tror jag vi ska bygga vidare på. Jag har förhoppningar om att det kan lösa sig. Behovet finns där, men frågan är när det här släpper.
I mitt andra bolag rullar arbetet på. Vi har löpande kontakt med potentiella kunder som ska testa vårt nya rekryteringsverktyg och utvecklarna jobbar på med sitt. I det bolaget är vi egentligen inte alls påverkade av situationen.”

MAJ

”Det är inte lika oroligt längre”

Hanna Ljungberg, Malmö stad:
”Just nu är läget här i Skåne ganska lugnt. Jag uppfattar inte att det är lika oroligt längre, man har hunnit göra vissa planer och många av våra medlemmar får lov att jobba hemifrån, vilket var en stor fråga tidigare. En del saker har faktiskt kommit på plats.
Däremot har jag fått signaler om att situationen är rätt ansträngd för första linjens chefer på många håll. De står i ett jättestort informationsflöde som de ska sortera i och fatta beslut utifrån, och det varierar hur mycket stöd de upplever att de har.
Ett mycket stort orosmoln nu är hur rustade vi är för att ta oss an det som kommer längre fram. Än så länge är det inte någon dramatisk ökning av ärenden i socialtjänsten, men jag tror att det kommer. Både i och med att människor mister sina jobb och att det kommer att bli fler orosanmälningar. De flesta kommuner rapporterar att anmälningar gällande våld i nära relationer minskat.
Det får jag lite ont i magen av, för jag tolkar det som att det finns många människor som befinner sig i en situation där de inte kan söka hjälp. Jag känner en oro för dem som inte kan komma till oss, och för vad det sedan kommer att innebära i termer av arbete när saker börjar återgå till det normala igen. Vi har också pausat mycket av vårt fackliga utvecklingsarbete som vi behöver återuppta.
För min egen del upplever jag att arbetet flyter på. När jag jämför med tiden för flyktingkrisen så var jag mycket nyare i mitt uppdrag då än vad jag är nu. Nu känner jag mig mer trygg i rollen. Den här krisen kan medföra mycket arbete och nya frågeställningar, men jag vet hur jag ska ta mig an det.”

”Vi har lättat lite på restriktionerna kring hur många som får vara inne på kontoret samtidigt”

Linda Berg, Storck:
”Min kollega som hade covid-19 var hemma i cirka två veckor men är nu tillbaka i tjänst. Ingen annan har hittills varit hemma dålig, jätteskönt! Själv tycker jag att det är jobbigt att hela tiden känna efter om jag har några symtom. De säger ’stanna hemma vid minsta lilla’, men vad är minsta lilla?
Vi märkte att det var ganska många medarbetare som tyckte att det var psykiskt påfrestande att jobba hemifrån och därför har vi nyligen lättat lite på restriktionerna kring hur många som får vara inne på kontoret samtidigt.
Det fungerar bra, de som är riskgrupp eller av andra skäl vill jobba hemma kan göra det och de andra kan komma in efter ett schema som säkerställer att vi inte är för många på plats samtidigt.
Jag upplever generellt att det märks mer på de anställda, och på mig själv, att den här krisen börjar ta ut sin rätt. Vi börjar tappa motivationen lite. Och stämningen är något låg även om vi försöker få in humorn på kontoret, så som vi brukar.
Min arbetsbelastning går vanligtvis i vågor och så även nu. Det dyker upp saker, till exempel nya direktiv, som gör att jag behöver arbeta intensivt. Däremellan försöker jag jobba på som vanligt från kontoret så gott det går.
Det är svårt att sia om hur arbetet kommer att påverkas på sikt. Vi är lyckligt lottade som är i livsmedelsbranschen. Om krisen blir väldigt utdragen kommer det förstås att påverka våra resultat, men ju fler länder som öppnar upp, desto fler säljare får komma ut i butikerna vilket förhoppningsvis gör att den globala försäljningen boostas. Jag ser positivt på framtiden.”

”Jag är glad att jag inte kastade in handduken”

Jonna Burefjord, Oh my management:
”Läget är fortfarande speciellt, men det börjar kännas lite mer hoppfullt. Jag har kunder som har initierat fler uppdrag även om många nog väntar till efter sommaren med att gå vidare och ta beslut.
Det är också roligt med utvecklingen av rekryteringsplattformen. Nu håller vi på att titta på en marknadsföringsstrategi för att börja promota den mer. Det händer saker hela tiden. Själv jobbar jag också med en lönekartläggning just nu men är fortfarande permitterad 60 procent. Vissa veckor har jag väldigt lite att göra, andra mer.
Många företag står i ett läge där de inte kan sysselsätta sina anställda. Det tar extremt mycket resurser att omplacera dem och att hitta nya uppdrag internt. Helt krasst tror jag att det kommer att göra att konsultbranschen blir ännu viktigare framöver, att mina verksamheter i förlängningen kommer att gynnas av den här krisen.
I mars var jag verkligen nere i en dipp. Jag undrade om jag skulle behöva kasta in handduken när jag nyss börjat och det hade rullat på så bra. Från en dag till en annan tog det stopp, omsättningen var nere på noll.
Då är det lätt att hamna i ett läge där man tar snabba beslut och går emot vad man själv ville göra från början. Men jag tror att det är otroligt viktigt för en entreprenör att tänka mer långsiktigt på vad man vill med sin verksamhet och hur man vill jobba.
Det gäller att stå stadigt och ha is i magen, samtidigt som man försöker att hitta nya möjligheter. Det har jag gjort och uppdragen har ju kommit tillbaka, i alla fall några stycken.”

Karin Persson

Senaste nytt

Prenumerera på vårt nyhetsbrev och läs om arbetsliv, lön, karriär och fackliga frågor – varje onsdag direkt i din inkorg.

Senaste nytt

Forskare: Starka fackförbund leder till färre konfli...

ARBETSRÄTT Den svenska modellen kan ge upphov till nå...
11 oktober, 2024

Konsten att skapa inkluderande arbetsplatser

ANALYS Alla vet att mångfald är ett framgångsrece...
10 oktober, 2024

Debatt: Förlegade it-system skapar stress i statens ...

DEBATT Arbetsförmedlingen och andra myndigheter a...
7 oktober, 2024

Etiska dilemman vanligare på jobbet

ARBETSMILJÖ Den politiska polariseringen kan vara en o...
3 oktober, 2024


Läs även

Allt fler använder AI på jobbet

DIGITALISERING Skulle du vända dig till en AI-terapeut fö...
30 september, 2024

Forskaren: ”Ta tillbaka 90-talets time management-ku...

ARBETSMILJÖ Vilka kommunikationskanaler ska vi ha och ...
23 september, 2024

Debatt: Hur påverkar nya lagen arbetsvillkoren i soc...

POLITIK Krav på kunskap och förebyggande arbete nä...
10 september, 2024

Forskaren: ”Hjärnan behöver ständigt starta om”

ARBETSMILJÖ Vi blir avbrutna i snitt var fjärde minut ...
10 september, 2024