Gå till innehållet

För varmt eller för kallt på kontoret?

Blir ditt kontor varmt och kvalmigt – eller är det som att stiga in i ett kylskåp när luftkonditioneringen brassar på? Arbetsmiljöverkets expert Fredrik Haux reder ut hur varmt eller kallt det får vara på kontoret under sommaren.

Det varnas för en så kallad ”super-El Niño” med helt nya värmerekord till sommaren. En stundande hetta som kanske kommer att märkas på kontoren? Fredrik Haux, sakkunnig inom ventilation, luftkvalitet och termiskt klimat på Arbetsmiljöverket, reder ut vilka temperaturer som är rimliga för arbete på kontor – och när man kan ställa krav.

– Generellt bör det vara mellan 20 och 26 grader på kontoret sommartid om arbetet är lätt och stillasittande. Om temperaturen överstiger 26 grader i över en vecka, tio dagar är arbetsgivaren skyldig att ordna så att det blir en mer lämplig temperatur. Till exempel köra ventilationen nattetid, vädra på skuggsidan, ordna med markiser eller persienner. Sådant som inte kostar så mycket pengar.

– Men om det trots liknande åtgärder alltid är för varmt på kontoret under somrarna behöver man göra något mer permanent, som till exempel att installera luftkonditionering. Det blir inte så mycket gjort om det är 28–30 grader inomhus.

Yttersta ansvaret är arbetsgivarens

Arbetsgivaren har enligt Arbetsmiljölagen det yttersta och fulla ansvaret för arbetsmiljön. Om temperaturen inte håller sig mellan 20–26 grader inomhus sommartid, som är Arbetsmiljöverkets starka rekommendation, och arbetsgivaren inte vidtar några åtgärder kan man kontakta arbetsplatsens skyddsombud, förklarar Fredrik Haux.

– Steg ett är att man försöker hitta en lösning tillsammans med arbetsgivaren. Men om det inte fungerar kan man göra en anmälan till Arbetsmiljöverket, och det kan då eventuellt bli frågan om inspektion och krav. Uppfylls inte kraven kan det bli sanktioner för arbetsgivaren.

– Med tanke på klimatförändringarna som för med sig fler, längre och varmare värmeböljor tror jag man som arbetsgivare redan nu behöver ta höjd för att säkra en bra arbetsmiljö på kontoren, till exempel med hjälp av komfortkyla, vilket ofta betyder en ökad kostnad.

Fryser kvinnor mer?

Samtidigt höjs röster ute på kontoren att det är för kallt, att man sitter och huttrar på kontoret i sina sommarkläder. Det finns undersökningar som tyder på att många kvinnor upplever att det ofta är för kallt på arbetsplatsen – och att det är svårast att få till ett bra inomhusklimat under sommarhalvåret. Boven i dramat är ofta att luftkonditioneringen är inställd på för låg temperatur, säger Fredrik Haux.

– Är det för kallt inne kanske man måste öppna fönstren för att få in varm sommarluft. Snacka om att elda för kråkorna, fast tvärtom. Det är ett korkat sätt att slösa energi och pengar. Lösningen är att arbetsgivaren kontaktar fastighetsskötaren som får justera systemet, det borde vara ganska enkelt fixat.

Kvinnor verkar frysa mer – är kontorens inomhusklimat anpassat efter män?

– Jag kan inte svara på det, däremot kan jag konstatera att det är väldigt individuellt hur man upplever temperatur. Den optimala temperaturen är olika från person till person, och det är därför vi inte kan rekommendera en ska-temperatur, utan håller oss inom ett spann som majoriteten tycker är okej.

Fel temperatur kan skapa dålig stämning

Fredrik Haux tycker att temperaturfrågan på arbetsplatser är ett viktigt ämne som inte ska förminskas – det är centralt för såväl hälsa som prestation, säger han.

– Hur man upplever temperaturen är en stor del av arbetsmiljön. Är det för varmt eller för kallt blir det svårare att koncentrera sig och göra ett bra jobb, det kan uppstå irritation och skapa dålig stämning bland kollegorna och kan leda till att man undviker att komma till kontoret lika mycket, och i stället jobbar hemifrån.

– Faktiskt kan även den fysiska hälsan påverkas negativt. Är det så att man upplever drag, att man sitter så att det blåser kalluft från till exempel luftkonditioneringen, kan man få stela axlar, nacke och fingrar. Sitter man och spänner sig kan det i sin tur leda till huvudvärk. Om man upplever obehag på jobbet, i stort som smått, är det ett arbetsmiljöproblem och då ska man gå till sin chef och berätta.

Mer att läsa

Sofia Iconomidou, verksamhetschef på Björklingegården

Socialt arbete

Förväntningar i osynk med verkligheten

”Man lämnar över det mest värdefulla man har till någon annan.”