Debatterna om skolkuratorns uppdrag skapar en polarisering som, vid närmre granskning, mest verkar vara en synvilla. Ena sidan framstår som ”det gamla gardet” som värnar våra enskilda möten med elever. Här används ord som empati, någon som lyssnar, medmänsklighet. Andra sidan framstår som ”de moderna administratörerna” som vill minska mängden enskilda samtal och fokusera på att förebygga på organisationsnivå. Här talas det mer om kvalitetssäkring, barns rätt till utbildning och dokumentation.
Vi menar att en sådan polarisering av uppdraget blir en förlustaffär för alla. Båda sidor är delar av skolkuratorns uppdrag. Om vi inte möter enskilda elever och erbjuder en trygg plats att bli lyssnad på så ökar risken att barn håller inne med saker som vuxna behöver få hjälpa dem med. Vi vet att det är en skyddsfaktor att bli lyssnad på och tagen på allvar. Att vara noga med att lyssna gäller för alla vuxna i skolan såklart, men vi kan inte förneka att skolkuratorns tystnadsplikt och stängda rum skapar andra möjligheter.
"Vi menar att en sådan polarisering av uppdraget blir en förlustaffär för alla. Båda sidor är delar av skolkuratorns uppdrag. "
Sofia Hindhammar
Samtidigt blir arbetet ineffektivt och otillräckligt om vi stannar i våra samtalsrum. Vi vet att skolor behöver hjälp med att se verksamheten ur ett psykosocialt risk- och skyddsperspektiv. Det finns oerhörda möjligheter att inom skolans väggar skapa de bästa förutsättningarna för elever innan problem uppstår och mota Olle i grind när det börjar puttra. För att veta vad vi ska göra, varför och om det vi gör fungerar så är vi beroende av goda rutiner för dokumentation. Vi är skyldiga varje elev ett sådant kvalitetssäkrat och riktat arbete, eftersom alla har rätt att nå sin fulla potential i skolan.
I år är temat för vår årliga konferens: Empati i handling – skolkuratorns roll i att uppmärksamma, bemöta och främja välbefinnande i skolan. Vi önskar att alla aspekter av skolkuratorns uppdrag ska få inrymmas. Empatin är en stor del av vår professions särart i medmänskliga möten, i planering på organisationsnivå och med utgångspunkten att elever har rätt att må bra. Vi vill arbeta så smart och effektivt att vi har råd med ett sådant fokus – också.
Läs mer >>
Forskaren: ”Barn har rätt till psykosocialt samtalsstöd i skolan”
Debatt: Skolan kan bara stå för det förebyggande
Replik i debatten om skolkuratorns roll: Skolan måste ta ett större ansvar
”Om skolan var anpassad efter barns behov hade Bup inte haft så långa köer”
Läs hela debatten här.
Senaste nytt
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och läs om arbetsliv, lön, karriär och fackliga frågor – varje onsdag direkt i din inkorg.