• 7 oktober, 2024
    DEBATT

    Debatt: Förlegade it-system skapar stress i statens tjänst

    Arbetsförmedlingen och andra myndigheter använder ett föråldrat lönesystem som saknar tillgänglighetsanpassning. Statens servicecenters system är rättsosäkert då personer med funktionsnedsättning har svårt att använda det, skriver skyddsombud från Arbetsförmedlingen.

    Mattias Gustafsson och Christer Hansson, huvudskyddsombud på Arbetsförmedlingen, varnar för att det lönesystem som många myndigheter är hänvisade till innebär en risk för ohälsa och diskriminering.

    Foto: Arbetsförmedlingen

    Det här är en argumenterande text. Åsikterna i artikeln är skribentens egna.

    Svenska myndigheter står inför ett problem som borde tillhöra historien men som tyvärr är verklighet i dag: de tvingas använda ett föråldrat lönesystem som inte bara är ineffektivt, utan också i strid med flera viktiga lagar. Statens servicecenter, som har uppdraget att hantera löneutbetalningar för en rad myndigheter, däribland Arbetsförmedlingen, använder sig av Heroma, ett system som lider av allvarliga brister. Det är inte bara tekniskt omodernt och kognitivt belastande, utan saknar också grundläggande tillgänglighetsanpassningar vilket gör att många anställda inte kan använda systemet på samma villkor som sina kollegor.

    Heroma – ”ett system från en svunnen tid”

    Heroma är ett lönesystem som, trots att det används i stora delar av den svenska staten, inte har uppdaterats för att möta de krav som moderna arbetsplatser ställer. Systemets gränssnitt är föråldrat och svårnavigerat, vilket gör det kognitivt belastande för användarna. Avsaknad av flertalet funktioner, till exempel saknas möjlighet att uppge sjukdomsorsak vid sjukskrivning. Den som arbetar med Heroma dagligen upplever en ökad stress och frustration, vilket i sin tur kan leda till både sämre arbetsprestation och ohälsa.

    Men det mest oroande är att Heroma inte är tillgänglighetsanpassat. Enligt Diskrimineringslagen (2008:567) är det förbjudet att diskriminera individer på grund av funktionsnedsättning, och detta inkluderar indirekt diskriminering genom bristande tillgänglighet. När en anställd med en funktionsvariation inte kan använda Heroma på samma sätt som sina kollegor, utsätts denne för indirekt diskriminering. Detta är en situation som inte borde förekomma i ett modernt samhälle som Sverige, där jämlikhet och tillgänglighet borde vara självklarheter.

    Vi måste också ifrågasätta varför vi, som arbetar i statens tjänst, accepterar ett system som inte tar hänsyn till arbetsmiljön för våra anställda. Enligt Arbetsmiljölagen (1977:1160) är arbetsgivare skyldiga att säkerställa en säker och hälsosam arbetsmiljö. Detta inkluderar att undvika onödig kognitiv och fysisk belastning. När Heroma används utsätts många anställda för en onödig stress och arbetsbörda på grund av systemets otillräcklighet. Detta är inte bara oacceptabelt – det är olagligt.

    Rättssäkerheten hotas

    En annan viktig aspekt är hur Heroma påverkar rättssäkerheten för de anställda. Förvaltningslagen (2017:900) kräver att offentliga myndigheter ska bedriva sin verksamhet på ett rättssäkert och effektivt sätt. Men när ett system som Heroma gör det svårt att korrekt registrera arbetstid och frånvaro, riskerar de anställda att drabbas av felaktiga löneutbetalningar eller orättvisa konsekvenser. Detta är inte bara ett tekniskt problem, utan en fråga om rättvisa och laglydighet.

    Tänk dig en situation där en anställd blir utan lön för att denne, på grund av en funktionsnedsättning, inte kunde navigera i Heroma för att korrekt registrera sin sjukfrånvaro eller föräldraledighet. Detta är inte bara en hypotetisk risk, utan en reell fara för många anställda i det svenska myndighetsväsendet.

    En bredare lagstiftning behövs

    Samtidigt som dessa lagar redan borde göra det uppenbart att Heroma måste uppdateras eller ersättas, finns det en viktig lag som tyvärr ännu inte omfattar interna system som Heroma – lagen om tillgänglighet till digital offentlig service (2018:1937). Denna lag, som ställer krav på att offentlig digital service ska vara tillgänglig för alla användare, borde även gälla för de system som används internt inom myndigheter. Statens servicecenter, som en central aktör, borde driva på för att denna lag även ska omfatta interna system för att säkerställa att alla anställda har lika tillgång till arbetsverktyg, oavsett funktionsförmåga.

    Lösningen är enkel men kräver mod

    Det är tydligt att något måste göras för att lösa dessa problem. Lösningen är både enkel och självklar: Statens servicecenter måste omedelbart sluta tvinga myndigheter att använda Heroma tills systemet är uppdaterat och fullt tillgänglighetsanpassat. Det är oacceptabelt att det enda alternativet för statliga myndigheter i dag är att använda ett system som tvingar dem att bryta mot lagen. Statens servicecenter, som i uppdrag att hantera bland annat löneutbetalningar, har både makten och ansvaret att ställa högre krav på sina leverantörer eller, om nödvändigt, utveckla ett nytt system som möter dagens krav. Regeringen bör i regleringsbrevet för 2025 kräva att Statens servicecenter tar ansvar för frågan och återrapporterar på hur detta ska lösas. Vidare bör riksdagen göra tillägg i lagen om tillgänglighet till digital offentlig service att också gälla för myndigheternas egna medarbetare.

    Dags att säga ifrån

    Det är hög tid att någon sätter ner foten och säger ifrån. Vi kan inte längre acceptera att våra myndigheter, som ska föregå med gott exempel, tvingas bryta mot lagen och utsätta sina anställda för onödiga och orättvisa hinder. Det är dags att synliggöra detta problem och kräva en förändring – för tillgänglighet, för rättvisa, och för att säkerställa att alla anställda när det kommer till sin lön, kan vara trygga oavsett bakgrund.

    Vi står inför ett vägskäl: antingen fortsätter vi att blunda för problemen och låter våra myndigheter använda ett system som är otillräckligt och olagligt, eller så tar vi vårt ansvar och säkerställer att alla anställda, oavsett funktionsvariation, har tillgång till ett system som fungerar för dem. Låt oss välja det senare, för allas skull.

    Fotnot: Statens servicecenter är en statlig myndighet som sköter administration åt närmare 170 statliga myndigheter. Tjänsterna till myndigheter täcker in 47 procent av alla statsanstälda.

    Huvudskyddsombud på Arbetsförmedlingen Mattias Gustafsson och Christer Hansson

    Senaste nytt

    Prenumerera på vårt nyhetsbrev och läs om arbetsliv, lön, karriär och fackliga frågor – varje onsdag direkt i din inkorg.

    Senaste nytt

    KRÖNIKA

    Krönika: ”Nedlåtande moralism mot palestin...

    Frågan om palestiniers rättigheter är så känslig att...

    31 oktober, 2024
    AKTUELLT

    Misstänkt mordförsök på socialkontor

    En person har skadats i vad polisen rubricerar som mordförsök. Händ...

    29 oktober, 2024

    ARBETSMILJÖ

    Över hälften av personalvetarna upplever j...

    Majoriteten personalvetare vittnar om hög arbetsbela...

    29 oktober, 2024

    FÖRBUNDET

    Han blir ny biträdande förbundsdirektör

    Markus Furuberg har utsetts till ny biträdande förbu...

    25 oktober, 2024

    Läs även

    ANALYS

    Konsten att skapa inkluderande arbetsplatser

    Alla vet att mångfald är ett framgångsrecept för lön...

    10 oktober, 2024

    ARBETSMILJÖ

    Etiska dilemman vanligare på jobbet

    Den politiska polariseringen kan vara en orsak till ...

    3 oktober, 2024

    DIGITALISERING

    Allt fler använder AI på jobbet

    Skulle du vända dig till en AI-terapeut för råd elle...

    30 september, 2024

    LEDARE

    Hur bekväm får man vara?

    Alla vet att det lönar sig. Ändå är det bara en bråk...

    24 september, 2024