Så blir du mer produktiv på jobbet

Sedd av 144

Akademikern. Möjlighet att anpassa sin arbetstid och utrymme för kompetensutveckling. Det är sådant som gör oss mer produktiva på jobbet, enligt en ny rapport.

Senast ändrad 15:44, 24 Maj 2017
Foto: Mostphotos.

Det finns tre viktiga faktorer som påverkar ens produktivitet positivt på jobbet, visar en ny rapport från Arbetsmiljöverket:  

  1. Möjlighet att påverka beslut som rör dig själv, ha möjlighet att planera ditt jobb och anpassa arbetstiden.
  2. Har utrymme för vidareutbildning och kompetensutveckling.
  3. Att det finns ett inbyggt lärande i organisationen som följs upp i olika processer och rutiner.

De arbetsplatser som följer punkterna ovan har bland annat lägre sjukfrånvaro och de anställda har bättre möjligheter att kombinera jobb och fritid, skriver Suntarbetsliv.se

I den nya rapporten ges också förslag på mått för en god arbetsmiljö och undersökningen visar även att det går att få till en god arbetsmiljö i alla typer av organisationer.

– Vad du producerar avgör inte om din organisation är bra på delaktighet, individuellt och strukturellt lärande. Så du kan arbeta med de här indikatorerna oavsett vad organisationen har för uppdrag. Det är hoppfullt, säger Annette Nylund, nationalekonom och senior analytiker på Arbetsmiljöverket, som har har lett undersökningen, till Suntarbetsliv.se. 

Text: Stina Loman, Akademikern

up 43