Expertens tips inför semestern: Varva ner i tid

Sedd av 443

Akademikern. Semestern närmar sig med stormsteg och för somliga är den redan här. Men hur kopplar vi ner på bästa sätt? Stressforskaren Dan Hasson ger sina bästa tips.

Senast ändrad 11:53, 30 Jun 2017
Foto: Mostphotos och Ronnit Hasson.
Dan Hasson, stressforskare, tipsar om att börja varva ner redan några dagar innan första semesterdagen.

Långsamma morgnar, härliga böcker, timmar i en solstol och plock i trädgården. Snart är det dags att checka ut från jobbet, men att varva ner kan vara lättare sagt än gjort.

Stressforskaren Dan Hassons hetaste tips inför semestern är att inte köra så det ryker fram till första semesterdagen. Låt det istället ta tid att anpassa sig efter det nya tempot.

– Om du går på semester en fredag så kan du redan på måndagen den veckan meddela att det är svårt att nå dig. Då har du en vecka på dig att beta av det sista inför semestern istället för att jobba hela vägen in i kaklet. Är det så att du kör på fram till klockan två på natten och sen hoppar på ett charterflyg några timmar senare så kommer det att ta några dagar innan du kommer ner i varv. Det är inte heller ovanligt att du då också dragit på dig en förkylning eftersom immunsystemet väntat på att du ska ha tid för att vara sjuk, säger han.

Hur pass bra vi är på att varva ner är oklart. Det finns väldigt lite forskning om semester, berättar Dan Hasson som jobbar vid Stressmottagningen och Karolinska institutet i Stockholm och även vid Mayo Clinic i USA.

– Den forskning som finns säger bara att oavsett hur lång semester du tar så får du endast en kortvarig välgörande effekt som avtar inom ett par veckor.

Förutom att börja varva ner några dagar innan semestern så finns det andra saker som får kroppen att bli mer lugn, en sådan sak är andningen. Redan när du tar 3-4 djupa andetag börjar kroppen att gå ner i varv, menar Dan Hasson.

Hur gör man med mejlen, är det dumt att kolla sin inkorg under semestern?

– Är det så att du får mycket mejl och känner sig stressad av att möta en inkorg med hundratals eller tusentals olästa mejl efter semestern så är det okej att avsätta tid till det här. Ta några tillfällen under semestern och rensa i mejlen. Men då får du också vara beredd på att du läser mejlet som du inte ville se under din ledighet. Poängen är alltså att man ska kolla mejlet om man behöver det för att kunna njuta mer av sin semester.

När det sen är dags att börja jobba igen ska man tänka på samma sätt som inför semestern, låt det ta tid.

–Det är viktigt att gradvis komma tillbaka. Var extra förlåtande mot dig själv första dagarna, har du möjlighet att mjukstarta så gör det. Ett tips är att börja jobba mitt i veckan och på så sätt få färre dagar att börja med. Ett annat tips är att fundera på hur du kan förlänga sin semesterkänsla. Kanske kan du passa på att nyttja de längre kvällarna och grillar och träffa vänner, säger Dan Hasson.

Text: Stina Loman, Akademikern

up 68